΄Το επίμαχο βιβλίο Ιστορίας της Στ\' Δημοτικού

Started by ρωμηός, 25 June, 2007, 11:38:04 AM

Previous topic - Next topic

ρωμηός

ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ

«Το βιβλίο θα κριθεί στα σχολεία»

συνέντευξη στον ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΣΙΟΔΡΑ

Μακριά από τη βουή του κέντρου, εκεί όπου δεν θα μπορούν πλέον να φτάνουν τα συνθήματα των διαδηλώσεων, συναντήσαμε τη Μαριέττα Γιαννάκου, στο νέο κτίριο του υπουργείου Παιδείας, στο Μαρούσι.

 
**Στο ευρύχωρο γραφείο της στον τρίτο όροφο, το μάτι σου πέφτει σε δύο φωτογραφίες: του Κ. Καραμανλή, με ιδιόχειρη αφιέρωση, και της κόρης της. Εκεί η υπουργός ετοιμάζει, με κάθε προσοχή, τις επικείμενες ανακοινώσεις της για το πολυσυζητημένο βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ\' Δημοτικού. Οπως δηλώνει σήμερα στην «Κ.Ε.», θα υπάρξουν διορθώσεις.

**Ομως προσθέτει ότι η τύχη του βιβλίου δεν έχει κριθεί: θα δοκιμαστεί οριστικά στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Κατά τα άλλα, το υπουργείο θα αρχίσει σύντομα να επεξεργάζεται νέο τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ, με πρόθεση να γίνουν ανακοινώσεις μετά τις εκλογές.

* Εντός των ημερών αναμένουμε τις ανακοινώσεις σας για το βιβλίο της Ιστορίας. Τελικά θα γίνουν κάποιες διορθώσεις;

- Το βιβλίο αυτό είχε παραγγελθεί το 2003 -μαζί με σειρά άλλων- με μια διαφορετική διδακτική οπτική και τη λογική να είναι μικρότερα τα βιβλία και να παραπέμπουν σε πηγές. Το εν λόγω βιβλίο είχε εγκριθεί από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, εν συνεχεία, όμως, εντοπίστηκαν ορισμένα σημεία με τα οποία, όπως κατ\' επανάληψη έχω δηλώσει, κι εγώ διαφωνώ. Αλλά και οι ίδιοι οι συγγραφείς αποδέχτηκαν ότι υπήρξαν αστοχίες. Ζήτησα, λοιπόν, και τη γνώμη της Ακαδημίας Αθηνών, όχι γιατί κάποιος μου το επέβαλε, αλλά επειδή ήθελα και μια έγκυρη γνώμη γενικότερα. Με βάση αυτές τις κατευθύνσεις η συγγραφική ομάδα έκανε τις διορθώσεις. Υπάρχουν ορισμένοι που ισχυρίζονται ότι δεν τους αρέσει η διδακτική. Αλλά αυτά είναι θέματα επιστημόνων και δεν μπορεί να τα κρίνει ο καθένας. Την επόμενη χρονιά, για πρώτη φορά, σε 200 σχολεία θα κριθεί το κάθε βιβλίο, ως προς την επιτυχία και τη διδακτική του. Και εκεί θα υπάρξει η ανάλογη κρίση και η συνεννόηση για το τι θα γίνει μετά. Γιατί πρέπει να δούμε και τη διδακτική. Δεν είναι μόνο τι γράφει κάθε βιβλίο.

* Οι αλλαγές που έγιναν σας ικανοποιούν προσωπικά;

- Οι αλλαγές και οι διορθώσεις αφορούν την πρώτη φάση που έπρεπε να γίνει, διότι υπάρχουν διαφωνίες. Εάν κατά την αξιολόγηση -όπως θα συμβεί με όλα τα βιβλία της χρονιάς μέσα στη διδακτική- παρατηρηθούν κι άλλα ζητήματα που έχουν σχέση με τη διδακτική κ.λπ., το Παιδαγωγικό θα αναλάβει να συνεννοηθεί με τους συγγραφείς. Θα δούμε, δηλαδή, πώς θα πάει αυτό.

* Εννοείτε στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς ή πριν;

- Τη σχολική χρονιά που αρχίζει τώρα θα αξιολογηθούν όλα τα καινούρια βιβλία και θα βγουν τα συμπεράσματα. Επομένως θα κριθεί εκ νέου. Σε αυτά τα ζητήματα, όμως, τον πρωτεύοντα ρόλο τον έχει ο δάσκαλος. Σημασία, επίσης, έχουν οι πηγές και τα άλλα βιβλία. Δεν είμαστε στην εποχή που μορφωνόμασταν διαβάζοντας μόνο ένα βιβλίο. Το συγκεκριμένο, όπως και τα άλλα βιβλία, είναι για να λάβει τη βασική γνώση ένα παιδί της ΣΤ\' Δημοτικού.

* Σαφώς έχει σημασία ο δάσκαλος, αλλά έχει σημασία και ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζει ένα βιβλίο κάποιο θέμα. Σε πολλές περιπτώσεις αντί για Ιστορία διδασκόμαστε... εθνική μυθολογία.

- Να σας πω κάτι: πρώτον, όλες οι χώρες με ένα έμμεσο ή άμεσο τρόπο, ενισχύουν την εθνική συνείδηση των πολιτών, τονίζοντας τις καλύτερες στιγμές της ιστορίας τους. Αυτό δεν το κάνει μόνο η Ελλάδα. Δεύτερον, σε ένα βιβλίο ΣΤ\' Δημοτικού, δεν μπορείς να «τα δώσεις όλα» και δεν μπορείς να τα πεις όλα. Σήμερα, πια, ζούμε στην κοινωνία της γνώσης και της πληροφορίας και υπάρχουν πολλές πηγές γνώσης. Εγώ θα επανέλθω στο δάσκαλο. Εχει τεράστια σημασία ο δάσκαλος για το πώς θα συζητήσει με τα παιδιά. Εμείς οι Ελληνες έχουμε μια ιστορία με λαμπρές στιγμές σε όλους τους αιώνες. Είμαστε από τους λαούς που δεν χρειάζεται να δημιουργήσουμε ιστορία. Εχουμε ιστορία και μάλιστα λαμπρή.

* Ομως αποκρύπτουμε και γεγονότα, ή πλευρές της ιστορίας δεν τις θίγουμε καθόλου.

- Νομίζω ότι υπάρχουν πλευρές επίμαχες ακόμα. Σας θυμίζω, παραδείγματος χάρη, ότι η Ελλάδα πριν από λίγα χρόνια άρχισε να απελευθερώνει τα αρχεία του υπουργείου Εξωτερικών, όσα μπορούν να απελευθερωθούν, ύστερα από τριάντα χρόνια. Αλλες χώρες το κάνουν εδώ και διακόσια χρόνια. Εκείνο που έχει σημασία για το σχολείο, είναι να αποδίδονται τα πράγματα στη διαχρονική τους συνέχεια και να αποτελούν παράδειγμα τόσο οι καλές όσο και οι κακές στιγμές.

* Η πλειοψηφία του κόσμου της Ν.Δ. είναι αντίθετη με το συγκεκριμένο βιβλίο. Πώς αξιολογείτε αυτό το γεγονός;

- Νομίζω ότι από κάποιους έγινε πολιτικό θέμα για άλλους λόγους που δεν έχουν σχέση με την ιστορία. Και σας το λέω εγώ που -επαναλαμβάνω- έχω διαφωνία σε πάρα πολλά σημεία του βιβλίου. Ομως, αυτό δεν πρέπει να μας εμποδίζει να είμαστε θεσμικοί. Δηλαδή δεν είναι δυνατόν με αυθαίρετες αποφάσεις να λέμε κάθε φορά «ό,τι ζητάει το κοινό» σε μία δεδομένη στιγμή. Ο κόσμος έχει επηρεαστεί από τον τρόπο που το χειρίστηκε το σύνολο των media. Εγώ δεν πιστεύω ότι όλοι αυτοί που μιλάνε για το βιβλίο το έχουν διαβάσει. Κι αν το είχαν διαβάσει, θα έπρεπε να είναι γνώστες και ειδικοί. Επομένως, δεν υπερασπίζομαι το «άλφα» ή το «βήτα» βιβλίο. Αυτά εγκρίθηκαν ύστερα από διαγωνισμούς. Εγώ υπερασπίζομαι τον θεσμικό μου ρόλο. Είμαι αντίθετη στην αυθαιρεσία. Κατά τα άλλα, όπου γίνεται ένα λάθος μπορούν να το διορθώσουν οι επιστήμονες. Μόνον αυτοί.


ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 24/06/2007

ρωμηός

Διορθώσεις και βλέπουμε

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΝΑΝΟΥΡΗ

Εντός αυτής της εβδομάδας αναμένεται να κριθεί η τύχη του πολύκροτου εγχειριδίου Ιστορίας της ΣΤ\' δημοτικού, που απασχόλησε το προηγούμενο διάστημα την κοινή γνώμη περίπου ως ένα κεντρικό πολιτικό ζήτημα της χώρας.

 
«Το βιβλίο, αν γίνουν όλες οι αλλαγές, θα καταλήξει σε τόμο 500 σελίδων», υποστηρίζει η Μαρία Ρεπούση.
Η υπουργός Παιδείας, Μαριέττα Γιαννάκου, έχει στο συρτάρι της τη λίστα με τις διορθώσεις του βιβλίου καθώς και την εισήγηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, που εν πολλοίς διατηρεί επιφυλάξεις εάν οι διορθώσεις μπορούν να καταλαγιάσουν το θόρυβο που έχει ξεσπάσει από διάφορους κύκλους.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ.Ε.» από το περιβάλλον της, η υπουργός, που θα κάνει ανακοινώσεις τις επόμενες μέρες δεν προτίθεται να αποσύρει το βιβλίο, η διορθωμένη έκδοση του οποίου θα διδαχθεί στα σχολεία και την επόμενη χρονιά (βλ. δίπλα).

Τα πάντα θα κριθούν από την ενδοσχολική αξιολόγηση που θα γίνει τον Ιούνιο και δεν προβλέπεται θετική για το βιβλίο: «Διατηρείται για να αποσυρθεί του χρόνου», λένε με νόημα κάποιοι.

Το επιτελείο του μεγάρου Μαξίμου εκτιμά τις απώλειες της Ν.Δ. προς το κόμμα του Γ. Καρατζαφέρη εξαιτίας του βιβλίου ενδεχομένως και μεγαλύτερες από τη φθορά από τα «δομημένα».
 

Ετσι ο πρωθυπουργός, Κ. Καραμανλής, δέχτηκε εισηγήσεις από στενούς συνεργάτες του να αποσύρει ο ίδιος το βιβλίο. Τελικά, επικράτησε η άποψη όσων θεωρούν ότι η απόσυρση στη συγκεκριμένη συγκυρία θα εκλαμβανόταν ως υποχώρηση και η Ν.Δ. θα εμφανιζόταν σαν «ουρά» του ΛΑΟΣ, μια ανάσα πριν απ\' τις εκλογές.

Οσον αφορά το σύνολο των διορθώσεων, κινήθηκαν σε τρεις άξονες:

*Αλλαξαν ανώδυνα σημεία, κυρίως φραστικές διατυπώσεις, με βάση παρατηρήσεις εκπαιδευτικών. Εκφράσεις που δεν γίνονταν απόλυτα κατανοητές στα παιδιά, τυπογραφικά λάθη και παροράματα.

-Στο χρονολόγιο της σελίδας 44, για παράδειγμα, ζητήθηκε να γραφτούν τα πλήρη ονοματεπώνυμα των αγωνιστών του \'21. Ετσι, ο «Θ. Κολοκοτρώνης» έγινε Θεόδωρος, ο «Ο. Ανδρούτσος» Οδυσσέας κ.ο.κ. Στη σελίδα 109 η φράση «Οι Ελληνες το 1940-1941 απομακρύνουν τα ιταλικά στρατεύματα...», αντικαταστάθηκε από μια πιο «ηρωική» διατύπωση.

*Η συγγραφική ομάδα δεν ενέδωσε στο αίτημα να δοθεί μεγαλύτερη έκταση σε συγκεκριμένα κεφάλαια (προσφορά της Εκκλησίας την περίοδο της τουρκοκρατίας, μάχες του \'21, μακεδονικός αγώνας).
 

«Το βιβλίο έχει 137 σελίδες. Προορίζεται για παιδιά της ΣΤ\' δημοτικού που θα ξαναδιδαχτούν την ίδια ύλη στην Γ\' γυμνασίου και εν μέρει στην Γ\' λυκείου», μας είπε η επικεφαλής των συγγραφέων, Μαρία Ρεπούση.

«Εάν προσθέταμε όλες τις αλλαγές που μας προτάθηκαν θα καταλήγαμε σε έναν τόμο τουλάχιστον 500 σελίδων. Τα σχολικά βιβλία δεν είναι ιστορικές εγκυκλοπαίδειες».

*Ούτε στη φιλοσοφία του βιβλίου έγιναν εκπτώσεις.

Η προτροπή της Ακαδημίας Αθηνών να αλλάξουν οι φράσεις «δημοκρατικός στρατός», «ψυχρός πόλεμος» κ.ά. δεν εισακούστηκαν. Οσον αφορά στα επίμαχα κεφάλαια περί Σμύρνης, Κύπρου κ.λπ., μένει να κριθεί εάν οι διορθώσεις που έγιναν θα κλείσουν τα στόματα των επικριτών.

*Οπως είναι γνωστό, το πολυσυζητημένο «συνωστίζονταν στο λιμάνι» για τη Μικρασιατική Καταστροφή έγινε ότι «οι Ελληνες εγκατέλειψαν την πόλη υπό δραματικές συνθήκες».

-Στο Κυπριακό, τέλος, η φράση η «Κύπρος διχοτομείται» αντικαταστάθηκε από τη διατύπωση «η Κύπρος διαιρείται», ενώ ο τίτλος του σχετικού εδαφίου από «κυπριακό ζήτημα» έγινε «κυπριακό πρόβλημα».



ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 24/06/2007

ρωμηός

Άλλαξε ο Μανωλιός και φόρεσε την κάπα του αλλιώς...

:gwave: ένα μεγάλο κύμα για τη συντακτική ομάδα και τις γενναίες διορθώσεις της....

Πραγματικά ο οίστρος τους να αναμορφώσουν την παιδεία και τα παιδιά μας (όλα αυτά δηλαδή που μας έχουν κάνει εμάς εθνικιστές, μισαλλόδοξους και ημιάγριους ιθαγενείς...) είναι άξιος πολλών σγχαρητηρίων!!!! :yikes:

Εύγε!!!

Βασιλείου Μάριος

[b][font=arial]Χωρίς στρουμφάκι, δεν γίνεται δουλειά εδώ μέσα![/font][/b]

Μαρκήσιος de Karampa

Λεπτές ισορροπίες για το βιβλίο της Ιστορίας
Σημαντικό κριτήριο ψήφου τα θέματα Παιδείας, σύμφωνα με την έρευνα της GPOΚυριακή, 15.07.07
Του ΜΑΝΩΛΗ ΚΟΤΤΑΚΗ

Στα τέλη Ιουλίου θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις για το βιβλίο της Ιστορίας της Στ' Δημοτικού. Η υπουργός Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου δήλωσε στον ΕΤ.Κ ότι «θα γίνουν δεκτές στο σύνολό τους, με ελάχιστες εξαιρέσεις, οι προτάσεις που έκανε η Ακαδημία Αθηνών», καθώς η ίδια ζήτησε από τη συγγραφική ομάδα να ληφθούν σοβαρά υπ' όψιν οι υποδείξεις των Σοφών. Κι όταν αναφέρει «στο σύνολό τους», εννοεί πολύ περισσότερες απ' όσες έγιναν αρχικώς αποδεκτές. Το θέμα απασχολεί εδώ και καιρό την κυβέρνηση, καθώς το περιεχόμενο του βιβλίου απέκτησε ξαφνικά πολιτικές προεκτάσεις και ένα κομμάτι ψηφοφόρων προσανατολίζεται στον ΛΑΟΣ σε ένδειξη διαμαρτυρίας, ιδίως για όσα αναφέρονταν για το Μικρασιατικό Ελληνισμό. Και μολονότι η συγγραφή ενός βιβλίου αποτελεί αποκλειστικά επιστημονική υπόθεση, η πολιτική συγκυρία ήταν τέτοια, που τελικώς το «ανέβασε» ψηλά στην ατζέντα του πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή.

Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι τα θέματα Παιδείας είναι το τρίτο σε ποσοστό (12,4%) κριτήριο ψήφου στις προσεχείς εθνικές εκλογές, σύμφωνα με έρευνα της GPO, ενώ για τους αναποφάσιστους είναι το δεύτερο κριτήριο σε ποσοστό (13,7%). Λαμβανομένου μάλιστα υπ' όψιν ότι απειροελάχιστα ποσοστά θα κρίνουν την αυτοδυναμία και την τελική έκτασή της, στην κυβέρνηση μελετούν προσεκτικά πώς θα υπηρετηθεί η δύσκολη ισορροπία:

- Να ικανοποιηθούν οι ευαισθησίες ειδικών ομάδων, οι οποίες δικαιολογημένα θίγονται από τις ανακρίβειες ή τις ελλείψεις του βιβλίου (Μικρασιατική Εκστρατεία, Κυπριακό, Μακεδονικός Αγώνας κ.ά.).

- Να ακολουθηθεί η θεσμική διαδικασία που προβλέπεται από το νόμο (η διόρθωση γίνεται από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο σε συνεργασία με την Ακαδημία Αθηνών, η οποία συνέταξε ένα πολυσέλιδο πόρισμα).

Η πολιτική δυσκολία του απεγκλωβισμού από την υπόθεση αυτή συνίσταται στο ότι:
- «Το ΠΑΣΟΚ υποδύεται τον επιτήδειο ουδέτερο για να εισπράξει οφέλη είτε το βιβλίο διορθωθεί είτε αποσυρθεί», σύμφωνα με συνεργάτη του πρωθυπουργού.

- Το ΚΚΕ διαμαρτύρεται, επειδή για πρώτη φορά λείπει από βιβλίο η οπτική του (Οκτωβριανή Επανάσταση κ.λπ.).

-  Ο ΛΑΟΣ επενδύει για να προσελκύσει δυσαρεστημένους ψηφοφόρους και όπως επισημαίνουν συνεργάτες της κυρίας Γιαννάκου «αν το βιβλίο αποσυρθεί, στο ΠΑΣΟΚ περιμένουν να μας κατηγορήσουν ότι υποκύψαμε στην Ακροδεξιά».

Το ζήτημα γίνεται ακόμη πιο σύνθετο, αν λάβει κανείς υπ' όψιν ότι οι αντιδράσεις στο περιεχόμενο είναι οριζόντιες και καλύπτουν όλο το πολιτικό φάσμα: από την Εκκλησία, που ζητά να γίνουν δεκτές οι προτάσεις της Ακαδημίας Αθηνών, μέχρι την Αριστερά. Το θέμα προβληματίζει τον κύριο Καραμανλή καθώς:

- Από τη μία, επιθυμεί διακαώς να σεβαστεί τους θεσμούς και τις διαδικασίες που προβλέπουν. Αυτό δεν αφορά μόνο στο βιβλίο αλλά και μια σειρά θεμάτων. Δεν άλλαξε τον εκλογικό νόμο, αρνήθηκε να εντάξει στις αναθεωρητέες διατάξεις του Συντάγματος βασικά άρθρα, όπως ο χρόνος θητείας μιας κυβέρνησης, και θέλει στο βάθος να εξαντλήσει την τετραετία. Αυτή η θεσμική λογική διαπνέει την αντίληψή του για το βιβλίο: Διαφωνεί οριζοντίως και καθέτως, αλλά θέλει η πολιτική να μείνει μακριά και το βιβλίο να διορθωθεί ριζικά από την επιστημονική κοινότητα.

- Από την άλλη, ο ίδιος αποδοκίμασε εμπράκτως την περίφημη λεζάντα «περί συνωστισμού» με την παρουσία του στο Μουσείο Μικρασιατικού Ελληνισμού (μπροστά στον πίνακα με τους πρόσφυγες υπό διωγμό). Και δεν είναι αυτό το μοναδικό σημείο του βιβλίου που ενοχλεί.

Υπάρχει ένα απόσπασμα στο οποίο εμμέσως οι συγγραφείς υιοθετούν τη θεωρία του Φαλμεράιερ ότι οι Ελληνες του 1821 δεν είναι οι διάδοχοι των αρχαίων Ελλήνων αλλά άλλης καταγωγής.

Υποστηρίζουν οι συγγραφείς ότι οι εκπρόσωποι του Νεοελληνικού Διαφωτισμού «αποδέχτηκαν» χαριστικά ότι είναι Ελληνες στο αίμα και έτσι μόνο δεν αμφισβητήθηκε η εθνική τους καταγωγή. Οι μετρήσεις που έχουν διεξαχθεί δείχνουν επίσης ότι οι κεντρώοι ψηφοφόροι επιθυμούν δραστικές αλλαγές στο περιεχόμενο του βιβλίου σε συντριπτικά ποσοστά. Συνεργάτες του κυρίου Καραμανλή εισηγούνται την απόσυρση του βιβλίου.

Ο πρωθυπουργός δεν έχει υιοθετήσει αλλά και δεν έχει απορρίψει το ενδεχόμενο. Τελική απόφαση δεν έχει ληφθεί, ωστόσο, όπως προκύπτει από τις δηλώσεις της κυρίας Μ. Γιαννάκου, επιλέγεται η λύση της ριζικής διόρθωσης με την καθολική αποδοχή των παρατηρήσεων της Ακαδημίας Αθηνών.

Η υπουργός Παιδείας συζήτησε το θέμα με τον κ. Καραμανλή και, όπως λέει στον ΕΤ.Κ, μετά την αποδοχή της συγγραφικής ομάδος ότι έκανε λάθος, «θα έχουμε καλή έκβαση». Εφόσον αυτό συμβεί και τέλη Ιουλίου υπάρξει απόφαση, στο υπουργείο Παιδείας εκτιμούν ότι η ανατύπωση με τις αλλαγές θα γίνει γρήγορα από τον ΟΕΔΒ.

Μεταξύ των αλλαγών θα περιληφθεί και μια αναφορά ενός Γάλλου πρέσβη που εμφάνιζε τους σουλτάνους να συμπεριφέρονται στη διάρκεια της οθωμανικής αυτοκρατορίας καλά στους Ελληνες.

Πιο συγκεκριμένα, ανέφερε ότι «οι σουλτάνοι διατηρούν θαυμαστή τάξη, διότι έχουν φτιάξει τις θρησκευτικές κοινότητες». Οπως λέει η κ. Γιαννάκου, η φράση «"θαυμαστή τάξη" δεν είναι καλή για τη Δημοκρατία». Το πλαίσιο των αλλαγών περιλαμβάνει επίσης και διορθώσεις σε άλλα επίμαχα σημεία του βιβλίου. Εισήγηση να αλλάξει το εξώφυλλό του απερρίφθη.


Τα πέντε «stop» της Ακαδημίας

Για το Μικρασιατικό
Αναφέρεται ότι «χιλιάδες Ελληνες συνωστίζονται στο λιμάνι (της Σμύρνης) προσπαθώντας να μπουν στα πλοία και να φύγουν για την Ελλάδα», χωρίς να αναφερθεί ότι εκδιώκονταν βίαια από τις εστίες τους. Δεν αναφέρεται επίσης ότι και οι Ελληνες του Πόντου και της Ανατολικής Θράκης είτε εκδιώχθηκαν βίαια είτε ωθήθηκαν στον εκπατρισμό από τις εστίες τους.

Αναφέρεται ότι «μετακινήθηκαν στην Ελλάδα περίπου 1.200.000» Ελληνες Ορθόδοξοι από τη Μικρά Ασία, χωρίς να αναφερθούν οι Ελληνες του Πόντου και της Ανατολικής Θράκης. Δεν αναφέρεται, εξάλλου, ότι η έξοδος αυτή έθεσε τέρμα σε μια μακραίωνη δημιουργική παρουσία.

Για την ελληνική Αντίσταση κατά του Αξονα
Ως αιτία απώλειας της ζωής εκατομμυρίων ανθρώπων αναφέρονται τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και τα μέτωπα των μαχών, αλλά δεν μνημονεύονται οι βομβαρδισμοί κατά των αμάχων.

Η αναφορά στον πόλεμο των Ελλήνων κατά του Αξονα και στις πολλαπλές, πολιτικές, στρατιωτικές και ιδεολογικές επιπτώσεις της υπεροχής τους είναι απόλυτα και προκλητικά ανεπαρκής:

«Η Ελλάδα μπαίνει στον πόλεμο στις 28 Οκτωβρίου 1940, όταν απαντά αρνητικά στο τελεσίγραφο του Μουσολίνι.

Οι Ελληνες, το 1940-1941, απομακρύνουν τα ιταλικά στρατεύματα από τα ελληνοαλβανικά σύνορα σημειώνοντας σημαντικές νίκες». «Η Ελλάδα συμμετέχει και σ' αυτόν τον πόλεμο (;) εναντίον του φασισμού και περνά δύσκολες στιγμές κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Είναι όμως υπερήφανη για την αντίσταση που προβάλλει στους κατακτητές».

Για τον Εμφύλιο
Εσφαλμένο και αφελές το κείμενο που αφορά στις εσωτερικές ζυμώσεις στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία του 1940.

Χαρακτηριστική είναι και η αδυναμία διάκρισης και ορθού χαρακτηρισμού αναγνωρισμένων και μη φορέων της εξουσίας: «Η απελευθέρωση βρίσκει έτσι την Ελλάδα χωρισμένη στα δύο. Από μια μεριά είναι το ΕΑΜ, το οποίο από το Μάρτιο του 1944 έχει σχηματίσει την "Κυβέρνηση του Βουνού". Από την άλλη βρίσκεται η εξόριστη ελληνική Κυβέρνηση του βασιλιά, ο ΕΔΕΣ και η ΕΚΚΑ. Η Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας, η οποία σχηματίζεται από τις δύο παραπάνω κυβερνήσεις, δεν καταφέρνει να αποτρέψει τον εμφύλιο πόλεμο, που ξεσπά το 1946, ανάμεσα στο δημοκρατικό στρατό και την κυβέρνηση».

Για το Κυπριακό
Σε ολόκληρο το κεφάλαιο υπό τον τίτλο «το Κυπριακό Ζήτημα» δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά στον ΟΗΕ.

Ουδεμία αναφορά υπάρχει στο ίδιο κεφάλαιο και στον αντιαποικιακό χαρακτήρα του κυπριακού αγώνα, ούτε χρησιμοποιούνται, οπουδήποτε, οι όροι «αποικία», «αποικιοκρατία», προκειμένου να χαρακτηριστεί η βρετανική κυριαρχία στη Μεγαλόνησο. Αντίθετα, επιλέγεται ο αδόκιμος όρος της «κατοχής» από τους Αγγλους!

(Αντί του όρου της τουρκικής «κατοχής» που έχει υποδειχτεί και από το ΔΕΠΠΣΙ, επαναλαμβάνεται τρεις φορές ο όρος της «διχοτόμησης»·ούτε καν στα παραθέματα αναφέρεται η τουρκική κατοχή ως παράνομη.)

Για το ρόλο της θρησκείας και της Εκκλησίας
Δεν παρουσιάζονται οι πτυχές της τουρκοκρατίας που ήσαν δυσμενείς για τους Ελληνες και συντέλεσαν σε διαδοχικούς εξισλαμισμούς-αφελληνισμούς και δραματική μείωση του ελληνικού πληθυσμού. Εξισλαμισμός Eλλήνων σήμαινε και απώλεια της εθνικής ταυτότητάς τους, εκτουρκισμό.

Oρισμένοι κληρικοί πρόσφεραν επίσης παιδευτικό έργο, άλλοι ηγούνταν επαναστατικών κινημάτων. Kαι οι μεν και οι δε αναφέρονται από πηγές και έχουν απασχολήσει την έρευνα. Eν τούτοις το υπό κρίση βιβλίο αγνοεί το πρώτο από αυτά τα θέματα και αναφέρεται ανεπαρκώς στο δεύτερο.

Το πόρισμα της Ακαδημίας Αθηνών συνέταξαν οι ιστορικοί, κ.κ. Μιχαήλ Σακελλαρίου και Κωνσταντίνος Σβολόπουλος και το παρέδωσαν στην υπουργό Παιδείας, κ. Μ. Γιαννάκου στις 22 του περασμένου Μαρτίου.

Ελεύθερος Τύπος
«Ἒπου Θεῷ, ὃρκῳ μἠ χρῶ, τέχνη χρῶ, ἐπί ρώμῃ μή καυχῶ, βίας μή ἒχου, εὐτυχίαν εὒχου, κακίας ἀπέχου, παιδείας ἀντέχου..»

Μαρκήσιος de Karampa

«Εβγαλε βρόμα η Ιστορία» ότι ψηφίζουμε
Τετάρτη, 12.09.07

Επισφαλή αποδείχθηκαν όλα τα μέτρα ασφαλείας που πήραν υπουργός Παιδείας και συγγραφική ομάδα για να μη μετατραπεί η Ιστορία σε προεκλογικό καύσιμο. Το επίμαχο βιβλίο την τελευταία εβδομάδα των εκλογών λάμπει στην πολιτική σκηνή διά της... απουσίας του από τα σχολεία.

Για πρώτη φορά στα χρονικά ένα σχολικό εγχειρίδιο πρωταγωνιστεί στην πολιτική ατζέντα βουλευτικών εκλογών. Η κυβερνητική επιλογή να καθυστερήσει η εκτύπωση του βιβλίου της Στ' Δημοτικού για να μη διαρρεύσουν «εμπρηστικές διατυπώσεις» και ψήφοι και εκτραπεί η προεκλογική αντιπαράθεση σε «πλειστηριασμό πατριωτισμού», τροφοδότησε με αντικυβερνητικά επιχειρήματα το σύνολο των πολιτικών δυνάμεων.

Οι εχθροί του βιβλίου (ΚΚΕ και ΛΑΟΣ), από διαφορετική οπτική, κατηγορούν την κυβέρνηση ότι κρύβει το βιβλίο επειδή φοβάται το πολιτικό κόστος. Οι θερμοί υπερασπιστές του βιβλίου (ΣΥΡΙΖΑ) κατηγορούν την κυβέρνηση ότι υποχώρησε στις πιέσεις που δέχθηκε από το «λόμπι των πατριδοκάπηλων».

Και το ΠΑΣΟΚ, πολιτική στέγη των επιφανέστερων εκπροσώπων της ιστοριογραφικής σχολής, «σκουπίζουμε το αίμα από τα σχολικά βιβλία», μεταξύ των οποίων και η επικεφαλής της συγγραφικής ομάδας του βιβλίου, κυρία Μαρία Ρεπούση, εξαπέλυσε χθες στην κυβέρνηση δριμύ κατηγορώ. Σε υψηλό επίπεδο το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης πήρε διακριτικά θέση υπέρ της άμεσης εκτύπωσης και κυκλοφορίας του βιβλίου.

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, κ. Γ. Παπανδρέου, μιλώντας χθες στον ΑΝΤ1 επιτέθηκε προσωπικά στον πρωθυπουργό κ. Κ. Καραμανλή: «Φοβάται ποιον; Την επιστημονική κοινότητα, τον ΛΑΟΣ; Είναι πάντως απαράδεκτο η Παιδεία να εμπλέκεται σε τέτοιου είδους κομματικά παιχνίδια».
Απαράδεκτη εξέλιξη χαρακτήρισε την καθυστέρηση του βιβλίου ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, κ. Γ. Ραγκούσης. «Στον Μεσαίωνα, δήλωσε, τα βιβλία που ενοχλούσαν τα έκαιγαν. Τώρα υπάρχει η σύγχρονη μέθοδος. Τα βιβλία που ενοχλούν, για τα οποία όμως δεν μπορούν να αναλάβουν ούτε την πολιτική ούτε την επιστημονική ευθύνη να τα εκδώσουν, απλώς δεν τα τυπώνουν».

Η γενική γραμματέας του ΚΚΕ, κ. Α. Παπαρήγα, δεν πήρε θέση για την καθυστέρηση στην εκτύπωση του βιβλίου. «Δεν ξέρω», δήλωσε, «αν υπάρχει κάτι πονηρό πίσω από τη μη κυκλοφορία του». Διαχώρισε πάντως τη θέση του κόμματος από τον «εθνικισμό και το θεολογισμό» που, όπως τόνισε, διέπουν ορισμένες από τις αντιδράσεις εναντίον του βιβλίου και υπογράμμισε ότι η διαφωνία
του ΚΚΕ επικεντρώνεται στη «μη επιστημονική ιστορική μεθοδολογία» των συγγραφέων. «Στην Ιστορία», είπε, «υπάρχει συνέχεια, ένα γεγονός ξεπηδά από ένα άλλο. Δεν μπορεί η Ιστορία να διδάσκεται μέσα σε κουτιά, αποσπασματικά», ούτε «να κρίνεις ή να αλλοιώνεις γεγονότα για να ταιριάξουν στη σημερινή πολιτική».

Από τη δική του πλευρά ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ, κ. Γ. Καρατζαφέρης, ειρωνεύτηκε την επίσημη δικαιολογία του υπουργείου Παιδείας ότι η καθυστέρηση οφείλεται στον προεκλογικό φόρτο των τυπογραφείων. «Μπόρεσε η Νέα Δημοκρατία να τυπώσει 550 εκατομμύρια φυλλάδια και δεν μπόρεσε να τυπώσει το βιβλίο», σχολίασε.

Κατά πληροφορίες του ΕΤ, η υπουργός Παιδείας, κ. Μ. Γιαννάκου, κράτησε τα επίμαχα δοκίμια κλειδωμένα στο προσωπικό της συρτάρι. Οι ίδιες πηγές επέμεναν ότι οι διορθώσεις δεν έφυγαν ποτέ από το υπουργικό γραφείο με προορισμό τον Οργανισμό Εκδοσης Διδακτικών Βιβλίων.

Αντιπαράθεση και για το βιβλίο της Γ´Λυκείου

Χαρακτήρα αντιπερισπασμού στην επίθεση που δέχεται το βιβλίο της κ. Μαρίας Ρεπούση πήρε ο χθεσινός σάλος για το νέο βιβλίο Ιστορίας της Γ' Λυκείου. Εκ των συγγραφέων του δεύτερου βιβλίου Ιστορίας, που εισέβαλε στο προεκλογικό σκηνικό αναδιατάσσοντας την πολιτική ατζέντα, είναι ο ακαδημαϊκός, κ. Κωνσταντίνος Σβολόπουλος, ο ίδιος που είχε προ εξαμήνου κατακεραυνώσει το βιβλίο της κυρίας Ρεπούση με το πόρισμα της Ακαδημίας Αθηνών.

Ιστορικός χάρτης για το Ολοκαύτωμα απεικονίζει τη ναζιστική Ευρώπη καταγράφοντας τον αριθμό των θυμάτων σε κάθε περιοχή και αναφέρει τη FYROM ως Μακεδονία. Ο συγκεκριμένος χάρτης διακινήθηκε από το επικοινωνιακό επιτελείο του ΠΑΣΟΚ, τροφοδοτώντας το θεματολόγιο των χθεσινών δελτίων ειδήσεων. Εκ μέρους της συγγραφικής ομάδας του βιβλίου, ο κ. Κ. Σβολόπουλος δήλωσε χθες: «Ο συγκεκριμένος χάρτης, για το Ολοκαύτωμα, απεικονίζει μία παράνομη, απ' άκρου εις άκρον ναζιστική Ευρώπη, στο πλαίσιο της οποίας συντελέστηκε το συγκεκριμένο έγκλημα κατά της ανθρωπότητας και η οποία ουδέποτε αναγνωρίστηκε από την Ελλάδα ή τη διεθνή κοινότητα. Αποτελεί ολίσθημα η απόδοση οποιασδήποτε αποδεικτικής αξίας στον παρανοϊκό αυτό σχεδιασμό».

H δήλωση του ακαδημαϊκού καταλήγει ότι «το βιβλίο είναι αυτονόητα, στο σύνολό του, σαφώς και αταλάντευτα τοποθετημένο υπέρ των ελληνικών απόψεων για την ιστορία της Μακεδονίας». Ο κ. Κ. Σβολόπουλος και ο έτερος ιστορικός της Ακαδημίας Αθηνών, κ. Μιχ. Σακελλαρίου ήταν οι συντάκτες του πορίσματος, βάσει του οποίου η υπουργός Παιδείας, κ. Μ. Γιαννάκου, ζήτησε από την ομάδα της κ. Μ. Ρεπούση να διορθώσει το βιβλίο της Στ'  Δημοτικού. Η κ. Μ. Ρεπούση δεν υιοθέτησε στο σύνολό τους τις παρατηρήσεις των ακαδημαϊκών, αμφισβητώντας την αρμοδιότητά
τους να κάνουν υποδείξεις στους συγγραφείς των σχολικών βιβλίων.

ΓΙΟΥΛΗ ΜΑΝΩΛΗ


Ελεύθερος Τύπος
«Ἒπου Θεῷ, ὃρκῳ μἠ χρῶ, τέχνη χρῶ, ἐπί ρώμῃ μή καυχῶ, βίας μή ἒχου, εὐτυχίαν εὒχου, κακίας ἀπέχου, παιδείας ἀντέχου..»

ρωμηός

ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ της Γ\' Λυκείου

Νέα ιστορική γκάφα

Των ΑΝΝΑΣ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ, ΕΛΕΝΑΣ ΒΑΡΙΝΟΥ

Με το πρώτο κουδούνι, νέα γκάφα για το ΥΠΕΠΘ. Παράλειψη στο βιβλίο της Ιστορίας της Γ\' Λυκείου προκάλεσε την έντονη αντίδραση του ΠΑΣΟΚ που εγκαλεί την κυβέρνηση για «στρέβλωση της ιστορικής αλήθειας».

 

Αφορμή, το νέο βιβλίο της Ιστορίας της Γ\' Λυκείου, που διανεμήθηκε χθες σε κάποια σχολεία και φέρει την υπογραφή του κορυφαίου ιστορικού και προέδρου του Ιδρύματος «Κ. Καραμανλής», Κ. Σβολόπουλου. Περιλαμβάνει (στη σελίδα 130, κεφάλαιο Ε\') χάρτη με τίτλο «Ολοκαύτωμα 1933-45», όπου απεικονίζονται τα σημεία ανά την Ευρώπη με τα «κυριότερα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης στη Γερμανία και την κατεχόμενη Ευρώπη». Η περιοχή των Σκοπίων καταγράφεται ως Μακεδονία, ενώ τα σύνορα της Ελλάδας εμφανίζονται να σταματούν στην Καβάλα. Καθώς παραλείπεται η προέλευση και η χρονολογία έκδοσής του, δημιουργείται έδαφος παραπλάνησης για τους αναγνώστες, στην προκειμένη περίπτωση τους μαθητές της Γ\' Λυκείου.

«Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και ο κ. Καραμανλής προχωρούν στη στρέβλωση της ιστορικής αλήθειας, αποδεικνύοντας τη βαθιά τους υποκρισία και το πόσο επικίνδυνοι εθνικά είναι», δήλωσε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Χάρης Καστανίδης. «Ο συγκεκριμένος χάρτης, για το Ολοκαύτωμα, απεικονίζει μια παράνομη, απ\' άκρου εις άκρον, ναζιστική Ευρώπη, στο πλαίσιο της οποίας συντελέστηκε το συγκεκριμένο έγκλημα κατά της ανθρωπότητας και η οποία ουδέποτε αναγνωρίστηκε από την Ελλάδα ή τη διεθνή κοινότητα. Αποτελεί ολίσθημα η απόδοση οποιασδήποτε αποδεικτικής αξίας στον παρανοϊκό αυτό σχεδιασμό», επισημαίνει στην απάντηση που έδωσε αργά χθες το βράδυ ο ίδιος ο κ. Σβολόπουλος ως επικεφαλής της συγγραφικής ομάδας, στην οποία μετέχουν οι καθηγητές Ι. Κολιόπουλος και Ευάνθη Χατζηβασιλείου και οι σχολικοί σύμβουλοι Θ. Νημάς και Χ. Σχοκινάκη-Χελιώτη.

Η απάντηση του ακαδημαϊκού είναι προφανές ότι αναφέρεται στην Ευρώπη όπως αυτή διαμορφώθηκε από τη ναζιστική επέλαση και όπως την εννοούσαν οι Γερμανοί, συμπεριλαμβανομένων των Βαλκανίων όπου η «Μακεδονία» εμφανιζόταν ως επαρχία της Βουλγαρίας και η Ελλάδα χωρίς τη Θράκη. Ωστόσο, η αυτονόητη προέλευση του υλικού πουθενά στο βιβλίο -όπου φέρει τον τίτλο «Ιστορία του νεώτερου και του σύγχρονου κόσμου. Από το 1815 έως σήμερα»- δεν αναφέρεται και τούτο είναι που προκάλεσε τη σύγχυση στη σχολική κοινότητα και την έντονη διαμαρτυρία του χώρου της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε μια δύσκολη συγκυρία. Με νωπές τις διαδοχικές γκάφες στις πανελλαδικές εξετάσεις που συνέθεσαν την εικόνα προχειρότητας για το ΥΠΕΠΘ, με αναζωπυρωμένο το μέτωπο του έτερου βιβλίου της Ιστορίας, αυτό της Στ\' Δημοτικού, και μόλις τρεις μέρες πριν από τις εκλογές.

«Το βιβλίο είναι αυτονόητα, στο σύνολό του, σαφώς και αταλάντευτα τοποθετημένο υπέρ των ελληνικών απόψεων για την Ιστορία της Μακεδονίας», διαβεβαιώνει ο καθηγητής Σβολόπουλος. Πύρινη, παρ\' όλα αυτά, η αντίδραση ΠΑΣΟΚ. «Οι μάσκες έπεσαν. Οι δήθεν εθνικόφρονες της Δεξιάς, που πάντοτε εμπορεύονταν τη θρησκεία, την Ιστορία και τον πολιτισμό της πατρίδας μας, έδειξαν σήμερα το πραγματικό τους πρόσωπο. Τους παραδίδουμε στην κρίση του ελληνικού λαού».



ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 12/09/2007
ΙΣΤΟΡΙΑ Γ\' ΛΥΚΕΙΟΥ: άλλα λέει η Γιαννάκου, άλλα πρωτοκλασάτα στελέχη

Κυβερνητική διγλωσσία για τη νέα γκάφα

Των ΕΛΕΝΑΣ ΒΑΡΙΝΟΥ, ΑΝΝΑΣ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ

Με διπλή γλώσσα η κυβέρνηση αντέδρασε στο ζήτημα με το βιβλίο της Ιστορίας της Γ\' Λυκείου, που προκάλεσε τις αιτιάσεις του αντιπολιτευτικού χώρου για την προχειρότητα στην έκδοση των σχολικών βιβλίων.

Την ίδια στιγμή που η υπουργός Παιδείας, σε έντονα προεκλογικό ύφος -«τα παιχνίδια με το βιβλίο της Ιστορίας θα βγουν σε βάρος αυτών που τα κάνουν»- καταλόγιζε «πατριδοκαπηλία εν όψει εκλογών», κορυφαία κυβερνητικά στελέχη επισήμαναν την ανάγκη διευκρινίσεων προς αποφυγήν της σύγχυσης, αλλά και της διαρροής ψηφοφόρων.

Ο χάρτης της ναζιστικής Ευρώπης -όπου η Μακεδονία εμφανίζεται ως περιοχή της Βουλγαρίας και η Ελλάδα χωρίς τη Θράκη- στο ολοκαίνουργιο βιβλίο Ιστορίας της Γ\' Λυκείου ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων για «διαστρέβλωση της ιστορικής αλήθειας», αλλά και για πολιτικές σκοπιμότητες, καθώς παραλείπεται η αναφορά στην προέλευσή του.

Αφού επιχείρησε να διασφαλίσει την επιστημονική εγκυρότητα του βιβλίου -«θα αμφισβητήσουμε το κύρος του ακαδημαϊκού Κ. Σβωλόπουλου, που θεωρείται ο καλύτερος ιστορικός στη χώρα;»- η Μαριέττα Γιαννάκου σε χθεσινές δηλώσεις της εξέφρασε «αηδία για την πατριδοκαπηλία ανθρώπων από όλες τις πολιτικές πλευρές».

«Εγώ δεν παίζω κομματικά και πολιτικά παιχνίδια. Τα παιχνίδια με το βιβλίο της Ιστορίας θα βγουν σε βάρος αυτών που τα κάνουν. Δεν είναι δυνατόν να συνεχιστεί αυτή η πατριδοκαπηλία εν όψει εκλογών». Ερωτώμενη παράλληλα για το αντίστοιχο βιβλίο της Στ\' Δημοτικού και την καθυστέρηση εν γένει στην αποστολή των σχολικών βιβλίων, απάντησε: «Εγώ έχω κατηγορηθεί, όπως φαίνεται, ακόμα και για το θάνατο του Θόδωρου Κολοκοτρώνη. Δεν θα κάτσω να υπολογίσω άλλο αθλιότητες που γίνονται προεκλογικά».

«Εχουμε δει όλοι το βιβλίο, ο καθένας έχει ήδη βγάλει τα συμπεράσματά του, έχει ήδη κρίνει περί τίνος πρόκειται», σχολίασε χθες ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ Γ. Ραγκούσης.

Πάντως, η υπουργός Εξωτερικών στο σχόλιό της για το θέμα υποστήριξε την αναγκαιότητα αποσαφήνισης του χάρτη με υποσημείωση περί «γεωγραφικής περιοχής». Η ίδια, όπως εξήγησε, δεν είδε το βιβλίο: «Μου είπαν ότι πρόκειται περί ενός ιστορικού χάρτη, δηλαδή ενός παλιού χάρτη, του \'35 μάλλον. Οι γεωγραφικές περιοχές αναφέρονται επίσης μπερδεμένα και μπερδεύονται με τις πολιτικές. Θα χρειαζόταν μια διευκρίνιση από κάτω, που θα έλεγε ότι πρόκειται για γεωγραφική περιοχή. Είμαι βέβαιη ότι θα γίνει αυτό». Ερωτώμενη δε εάν θα υπάρξει παρέμβαση από το υπουργείο Εξωτερικών, απάντησε: «Δεν χρειάζεται παρέμβαση. Το υπουργείο Παιδείας από μόνο του είπε ότι θα υπάρξει η διευκρίνιση αυτή• αλίμονο, σε μια χώρα ζούμε με κοινές θέσεις και με κοινές αντιλήψεις».

Τη σύγχυση, ελλείψει διευκρινίσεων, που ενδέχεται να προκαλέσει στους μαθητές η παρατήρηση του χάρτη, εμφανίστηκε να συμμερίζεται η υποψήφια βουλευτής της Ν.Δ. Αννα Ψαρούδα-Μπενάκη, που ωστόσο απέδωσε το σάλο στην προεκλογική περίοδο.

«Δεν μπορώ να το ψέξω -είπε- απλά δεν ξέρω αν αυτό διευκρινίζεται αρκετά ώστε να μη δημιουργούνται συγχύσεις. Αν δεν διευκρινίζεται, είναι μια παραδρομή που δεν δικαιολογεί και τόσο σάλο. Ο σάλος δημιουργείται πάλι λόγω προεκλογικής περιόδου». Ωστόσο, η απερχόμενη πρόεδρος της Βουλής έθεσε ζήτημα διαδικασιών της έκδοσης των σχολικών βιβλίων:

«Υπάρχει ένα θέμα που δεν είναι για να συζητηθεί τώρα προεκλογικά, πώς ανατίθενται, πώς συγγράφονται και πώς ελέγχονται τα βιβλία. Τα σχολικά βιβλία πρέπει να περνούν και από μια κρησάρα γιατί υπάρχουν αυτές οι ευαισθησίες».

«Ανεξάρτητα αν δόθηκε η δικαιολογία ότι ήταν ιστορικού τύπου χάρτης, ακόμη και έτσι να είναι, το 1945 υπήρχε κράτος \"Μακεδονία\" που έφτανε ώς τη Θεσσαλονίκη;», αναρωτήθηκε από την πλευρά του ο πρώην υπουργός Παιδείας και υποψήφιος βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Πέτρος Ευθυμίου. «Την αστοχία και το λάθος θα προσπαθήσουμε να το δικαιολογήσουμε ιστορικά, κάνοντάς το βαρύτερο; Δεν μπορεί οι αστοχίες να μετατρέπονται σε επίθεση και τα λάθη σε νομιμοποίηση των βλακωδών επιλογών που έχουν γίνει. Δεν φτάνει που διαπράττει όλα αυτά (σ.σ. η κυβέρνηση), επιτίθεται και σ\' αυτούς που επισημαίνουν και υφίστανται τις συνέπειες».

*Ωστόσο, ο Θεόδωρος Πάγκαλος, σε διάλογο με την υπουργό Παιδείας (στο πλαίσιο ραδιοφωνικής εκπομπής), διαφοροποιήθηκε:

«Πρέπει είναι τελείως αγράμματος και ηλίθιος κανείς, ώστε να μην καταλάβει ποίας εποχής προϊόν είναι ο χάρτης», συμμεριζόμενος τις εκτιμήσεις της Μ. Γιαννάκου περί προεκλογικής εκμετάλλευσης. «Εδώ υπάρχει μια πατριδοκαπηλία και μια έξαρση, μια προσπάθεια εκμετάλλευσης του εθνικού φρονήματος».

*«Ανοησία και επιπολαιότητα» χαρακτήρισε το θέμα ο πρόεδρος του ΛΑ.Ο.Σ. Γιώργος Καρατζαφέρης, υποστηρίζοντας πως «ο χάρτης που υπάρχει σ\' αυτό το βιβλίο γράφει Μακεδονία μια περιοχή που λεγόταν Βαρντάσια εκείνη την εποχή. Οι Σκοπιανοί παίρνουν αυτά τα στοιχεία τα δικά μας και τα χρησιμοποιούν εναντίον μας».

*Στο τμήμα τοποθετήθηκε και ο πρόεδρος του κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ, Παύλος Χαραμής, που αναφέρθηκε σε «ίδια αμαρτωλή τακτική» υπογραμμίζοντας τα περί «εν κρυπτώ» ανάθεσης και συγγραφής των σχολικών βιβλίων.



ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 13/09/2007

ρωμηός

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΟΛΜΕ για το βιβλίο Ιστορίας της Γ\' Λυκείου


«Κρύβουν το ρόλο των ΗΠΑ σε δικτατορία και Κυπριακό»


Με αφορμή το ζήτημα του χάρτη της ναζιστικής Ευρώπης, που περιλαμβάνεται στο νέο βιβλίο της Ιστορίας της Γ\' Λυκείου, η ΟΛΜΕ θέτει, ανάμεσα σε άλλα, ζήτημα διασφάλισης της «απροκατάληπτης, πολυδιάστατης και πλουραλιστικής διαπραγμάτευσης των ιστορικών εξελίξεων» ακόμα και για το συγκεκριμένο βιβλίο.


 
Είναι «χαρακτηριστικός», δηλώνει, «ο τρόπος που αποσιωπάται η ένοχη αμερικανική εμπλοκή στη δικτατορία της 21ης Απριλίου και στο πραξικόπημα στην Κύπρο». Οσο για το Μακεδονικό, ο πρόεδρος της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών υπενθυμίζει την ιστορική πραγματικότητα που καταγράφεται στον χάρτη ο οποίος αστόχως «έγινε έριδα μεταξύ απληροφόρητων».

«Η σύγχυση που ενδεχομένως προκαλεί ο συγκεκριμένος χάρτης εύκολα θα μπορούσε να αποφευχθεί με κατάλληλες επεξηγήσεις, όπως αυτές που έδωσαν εκ των υστέρων οι συγγραφείς», αναφέρουν τρεις εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ, οι οποίοι ωστόσο θεωρούν μείζον θέμα την «καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης και κρίσης των νέων στο σχολείο» μέσα και από το νέο βιβλίο. Σε ανακοίνωση που υπογράφουν οι Γρ. Καλομοίρης, Θ. Κοτσιφάκης και Π. Χαραμής, με αφορμή την «αποσιώπηση» στο παρόν βιβλίο της αμερικανικής εμπλοκής σε ελληνικό και κυπριακό πραξικόπημα, επισημαίνονται οι «απόπειρες αξιοποίησης της διδασκαλίας της Ιστορίας με στόχο την προώθηση συγκεκριμένων ιδεολογικών επιδιώξεων ξένων προς την αντικειμενικότητα και την αμεροληψία που πρέπει να διακρίνει την ιστορική παιδεία» και η επιστράτευση της «αποσιώπησης, παραποίησης ή διαστρέβλωσης των ιστορικών γεγονότων με σκοπό την υποβάθμιση συλλογικών αγώνων ή του αρνητικού ρόλου του ξένου παράγοντα». Στοιχεία, όπως υπογραμμίζεται, «που αφθονούν και στο συγκεκριμένο βιβλίο».

Για το ζήτημα του χάρτη, ο πρόεδρος της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Ν.Ι. Μέρτζος, υπενθυμίζει, ανάμεσα σε άλλα, ότι «ελέω Βέρμαχτ, η Βουλγαρία είχε προσαρτήσει την επαρχία Βαρντάτσκα Μπανοβίνα της διαμελισμένης Γιουγκοσλαβίας, δηλαδή τη σημερινή επικράτεια του κράτους των Σκοπίων, και την επονόμασε Μακεδονία». Είχε ακόμα «προσαρτήσει τμήμα της ελληνικής Κεντρικής και Αν. Μακεδονίας, που ορίζουν οι ποταμοί Στρυμόνας και Νέστος» καθώς και «τους νομούς Ξάνθης και Ροδόπης». Εξαιρέθηκε ο ελληνικός νομός Εβρου, όπως τονίζεται, λόγω των άριστων σχέσεων Χίτλερ - Τουρκίας που «δεν ανεχόταν παρουσία της Βουλγαρίας μπροστά στην Αδριανούπολη».

ρωμηός

Ρεπούση κατά «συντηρητικών επιθέσεων» στο βιβλίο Ιστορίας


ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Του ΝΙΚΟΥ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ


«Συντηρητικού χαρακτήρα επίθεση δέχεται η ιστορική εκπαίδευση», υποστηρίζει η συγγραφέας του επίμαχου βιβλίου της Στ\' Δημοτικού Μαρία Ρεπούση στην εισήγησή της στο πλαίσιο διεθνούς συνεδρίου για την Ιστορία, που θα πραγματοποιηθεί στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο από τις 19 ώς τις 21 Σεπτεμβρίου.


Καθηγήτρια και η ίδια του Παιδαγωγικού Τμήματος του ΑΠΘ που διοργανώνει το συνέδριο, επισημαίνει στην «Ε»: «Τα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας και η ιστορική εκπαίδευση γενικότερα συνιστούν το πεδίο έντονων ιδεολογικών αντιπαραθέσεων για το παρόν και το μέλλον του κόσμου. Συμβολικοί πόλεμοι, πολιτισμικοί πόλεμοι, πόλεμοι για την ταυτότητα, πόλεμοι Ιστορίας, πόλεμοι μνήμης, όπως και αν ονομάζονται, αποκτούν σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης κοινές όψεις, με αποτέλεσμα να μπορούν να διαβαστούν οριζόντια ως μάχες του ίδιου πολέμου που διεξάγεται σε διάφορα μέρη του πλανήτη μας».

«Στο πλαίσιο αυτής της παρουσίασης», επισημαίνει, «επιχειρώ να αναδείξω την ομοιότητα, την κοινότητα αυτών των σύγχρονων αντιπαραθέσεων επισκεπτόμενη την επιχειρηματολογία τους. Υποστηρίζω ότι στις σύγχρονες αυτές αντιπαραθέσεις και σε αντίθεση με τις προηγούμενες, η πρώτη κοινή όψη είναι ο συντηρητικός χαρακτήρας της επίθεσης την οποία δέχεται η ιστορική εκπαίδευση».

Στο συνέδριο, με θέμα «Δημόσιες χρήσεις της ιστορίας», συμμετέχουν 48 επιστήμονες από 23 χώρες, με ειδικότητα στη διδακτική της Ιστορίας. Στο σκεπτικό του συνεδρίου βρίσκεται η παραδοχή ότι οι δημόσιες χρήσεις της Ιστορίας, ο δημόσιος διάλογος για την Ιστορία, ο κινηματογράφος, η τηλεόραση, το Διαδίκτυο, τα ντοκιμαντέρ, οι λογοτεχνικές αφηγήσεις, οι συζητήσεις, επηρεάζουν τις εικόνες των παιδιών για το παρελθόν, διαμορφώνουν την ιστορική συνείδηση της κοινωνίας, μέρος της οποίας είναι τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς και μ\' αυτήν την έννοια έχουν ρυθμιστικό ρόλο στην ιστορική εκπαίδευση.

«Είναι αναγκαίο για την επιστημονική κοινότητα να ασχολείται όχι μόνον με την Ιστορία που διδάσκεται στο σχολείο αλλά και με την Ιστορία που διαχέεται στον δημόσιο χώρο», επισημαίνεται σε ανακοίνωση του ΑΠΘ. «Στη βάση αυτής της προβληματικής η Διεθνής Ενωση για τη Διδακτική της Ιστορίας θεώρησε σκόπιμη τη διοργάνωση αυτού του συνεδρίου, πολύ περισσότερο που σε πολλά μέρη του κόσμου η σχολική Ιστορία βρίσκεται στο επίκεντρο αντιπαραθέσεων και διαμαχών», καταλήγει.




ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 14/09/2007

Μαρκήσιος de Karampa

Από Οκτώβριο το βιβλίο της Ιστορίας
Τετάρτη, 19.09.07
Με τη συνοδεία συμπληρωματικού υλικού για τα κεφάλαια και τα γεγονότα που παρέλειψε ή υποβάθμισε η συγγραφική ομάδα της κυρίας Μαρίας Ρεπούση, θα αποσταλεί στα σχολεία το βιβλίο Ιστορίας της Στ' Δημοτικού, σύμφωνα με πληροφορίες του ΕΤ. Από την ώρα που θα πάρει την εντολή, ο Οργανισμός Εκδοσης Διδακτικών Βιβλίων χρειάζεται περίπου δύο εβδομάδες για να τυπώσει. Συνεπώς, στην καλύτερη περίπτωση οι μαθητές και οι δάσκαλοι της Στ' Δημοτικού δεν θα πάρουν στα χέρια τους βιβλίο Ιστορίας νωρίτερα από τις αρχές Οκτωβρίου.

Ο νέος υπουργός Παιδείας, κ. Ευρυπίδης Στυλιανίδης, θα κληθεί να αποφασίσει επειγόντως για την τύχη του επίμαχου εγχειριδίου που κατά πολλούς κόστισε στην προκάτοχό του, τη βουλευτική της έδρα.

Στην εκπνοή της δεύτερης εβδομάδας της νέας σχολικής χρονιάς τα περιθώρια αποφάσεων για τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι στενά:

-Ή θα ξεμπλοκάρει την εκτύπωση του βιβλίου της κυρίας Μαρίας Ρεπούση μετακυλίοντας την ευθύνη της ετυμηγορίας για την τύχη του επίμαχου εγχειριδίου στην εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία θα κληθεί από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο να το αξιολογήσει.
-Ή θα προχωρήσει στην άμεση απόσυρσή του, επανεκτυπώνοντας το παλιό βιβλίο Ιστορίας.

Στην πρώτη περίπτωση η νέα ηγεσία θα διακινδυνεύσει να ξαναξυπνήσουν τα πάθη εναντίον του βιβλίου και να μεταφερθεί η ένταση μέσα στις σχολικές αίθουσες. Στη δεύτερη θα κατηγορηθεί ότι «δίκασε χωρίς ενόρκους». Μέση λύση θεωρούνται οι συμπληρωματικές οδηγίες σε συνδυασμό με την αξιολόγηση του βιβλίου. Τη σχετική διαδικασία έχει επεξεργαστεί το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Η κυρία Μ. Γιαννάκου έχει επίσης δρομολογήσει τη διανομή στα σχολεία του βιβλίου «Ματωμένα Χώματα» της Δ. Σωτηρίου, όπως ανήγγειλε αρχές Αυγούστου, επιχειρώντας να αντισταθμίσει τη «στεγνή» παρουσίαση της Μικρασιατικής Καταστροφής από τη συγγραφική ομάδα της κ. Μ. Ρεπούση. Είναι εγκεκριμένη από το Γενικό Λογιστήριο η πίστωση για την προμήθεια 140.000 αντιτύπων από τον «Κέδρο», τον εκδοτικό οίκο που διατηρεί τα πνευματικά δικαιώματα του συγκεκριμένου βιβλίου.

 


ΓΙΟΥΛΗ ΜΑΝΩΛΗ

Ελεύθερος Τύπος
«Ἒπου Θεῷ, ὃρκῳ μἠ χρῶ, τέχνη χρῶ, ἐπί ρώμῃ μή καυχῶ, βίας μή ἒχου, εὐτυχίαν εὒχου, κακίας ἀπέχου, παιδείας ἀντέχου..»

arhaggelos

ΕΠΕΙΔΗ ΔΟΥΛΕΥΩ ΣΕ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, ΟΤΑΝ ΕΡΘΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΘΑ ΤΟ ΑΝΕΒΑΣΩ ΣΕ pdf

Μαρκήσιος de Karampa

QuoteΕΠΕΙΔΗ ΔΟΥΛΕΥΩ ΣΕ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, ΟΤΑΝ ΕΡΘΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΘΑ ΤΟ ΑΝΕΒΑΣΩ ΣΕ pdf
Αρχάγγελε αυτό θα βοηθήσει αρκετά όλους μας στο να έχουμε άποψη ιδίοις όμμασι...
Αναμένουμε λοιπόν....
«Ἒπου Θεῷ, ὃρκῳ μἠ χρῶ, τέχνη χρῶ, ἐπί ρώμῃ μή καυχῶ, βίας μή ἒχου, εὐτυχίαν εὒχου, κακίας ἀπέχου, παιδείας ἀντέχου..»

Μαρκήσιος de Karampa

Το βιβλίο Ιστορίας αποσύρεται...
«E» 22/9
Το βιβλίο Ιστορίας αποσύρεται...

ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ
bibian@pegasus.gr

Τέλος εποχής για το πολύκροτο βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ Δημοτικού. Ολα συνηγορούν στο ότι βρισκόμαστε πλέον μια ανάσα από την οριστική απόσυρσή του, καθώς δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η εκκρεμότητα, που στερεί δεκάδες ώρες διδασκαλίας της Ιστορίας από τα παιδιά του Δημοτικού.

Είναι θέμα ολίγων ημερών (οπωσδήποτε πριν από τις προγραμματικές δηλώσεις) να δημοσιοποιηθούν οι οριστικές αποφάσεις της νέας ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας.

Σε καμία περίπτωση ο νέος υπουργός κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης δεν θα ήθελε να φορτωθεί μια καινούργια κρίση, μια και είναι απολύτως βέβαιον ότι μόλις εμφανιστεί το βιβλίο στα σχολεία θα αρχίσει καινούργιος κύκλος προστριβών και προβλημάτων... Κι αυτό γιατί παρά τις πολύμηνες διορθώσεις και συνεδριάσεις στα αρμόδια τμήματα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, τα προβλήματα του βιβλίου της ΣΤ Δημοτικού δεν διορθώθηκαν, αλλά «μπαλώθηκαν» με μικροεπεμβάσεις.

Καινούργιος διαγωνισμός
Νομικό κώλυμα για την απόσυρσή του δεν υπάρχει κανένα, καθώς το βιβλίο της Μ. Ρεπούση διδάχτηκε κανονικά για μία ολόκληρη σχολική χρονιά.

Η οριστική απόσυρσή του θα ξαναφέρει αναγκαστικά στις αίθουσες το παλαιό βιβλίο, του 1990, και στην πορεία θα ακολουθήσει νέος διαγωνισμός για ένα άλλο εγχειρίδιο Ιστορίας.

www.ethnos.gr

Επιτέλους!!!
«Ἒπου Θεῷ, ὃρκῳ μἠ χρῶ, τέχνη χρῶ, ἐπί ρώμῃ μή καυχῶ, βίας μή ἒχου, εὐτυχίαν εὒχου, κακίας ἀπέχου, παιδείας ἀντέχου..»

ρωμηός

Μίκης: Χαιρετίζω την απόσυρση

«Χαιρετίζει» την απόφαση του υπουργού Παιδείας να αποσύρει το βιβλίο της Ιστορίας της Στ\' Δημοτικού ο Μίκης θεοδωράκης. Οπως αναφέρει σε σχετική του δήλωση, ήταν «εξ αρχής μεταξύ των υπερασπιστών της \"ελληνικότητας\" που με αγωνία διαπίστωναν ότι επιχειρείται η αποδόμησή της σε όλη την έκταση και το βάθος της εθνικής μας ζωής».

 

Το βιβλίο, όπως επισημαίνει, «ήταν μόνο ένα τμήμα -σημαντικό βεβαίως και κρίσιμο- της αποδόμησης αυτής. Σημαντικό και κρίσιμο, γιατί στόχος αυτή τη φορά υπήρξε το πιο ευαίσθητο κομμάτι για το μέλλον της χώρας: τα τρυφερά μας νιάτα». Δηλώνει, τέλος: «Ανήκω στη γενιά που ζυμώθηκε με κορυφαία ιστορικά γεγονότα συμμετέχοντας ενεργητικά στη διαμόρφωση της νεότερης ιστορίας μας και επομένως είμαι σε θέση να υποστηρίξω ότι το ιστορικώς αληθές είναι σε κάθε περίπτωση εκείνο που στην περίπτωσή μας ως Λαού συνδέεται με την αναζήτηση, την υπεράσπιση και την ανάδειξη της \"ελληνικότητας\" σε βάθος χρόνου ως θεμέλιο για την ίδια την ύπαρξή μας, εάν φυσικά εξακολουθούμε να θέλουμε να αποκαλούμαστε Ελληνες....».

Από την άλλη, φορείς που αντιτίθενται στην απόσυρση και την υποχώρηση της κυβέρνησης έναντι διαφόρων πιέσεων προκειμένου να «παραδοθεί στη σύγχρονη πυρά το βιβλίο», συνεχίζουν να εκφράζουν την αντίθεσή τους. «Η κυβέρνηση Καραμανλή υπακούοντας στις εξωθεσμικές απαιτήσεις και καταπατώντας την εκπαιδευτική διαδικασία έστειλε το βιβλίο στα αζήτητα» τονίζουν σε ανακοίνωσή τους οι «Οικολόγοι πράσινοι».

Ο μόνος «συνωστισμός», επισημαίνουν, «ήταν αυτός στα τηλεοπτικά παράθυρα» ενώ αναφερόμενοι στους «διάφορους υπερπατριώτες εμπόρους της ευαισθησίας των πολιτών που κινητοποιήθηκαν για την απόσυρση του βιβλίου, με την επιλεκτική εθνικιστική μνήμη» υπογραμμίζουν ότι «εκφράζουν ένα έλλειμμα πολιτικής ωριμότητας, αυτοπεποίθησης, βούλησης για αυτοκριτική και διάθεσης για αντικειμενικότητα στην ελληνική κοινωνία».

Το ελάχιστο που μπορούμε να επισημάνουμε, όπως αναφέρουν στην ανακοίνωση, είναι:

- Δεν μπορεί να αρκούμαστε σε υψηλές εθνικιστικές κορώνες γι\' αυτό -κατανάλωση για τη χώρα νας και ταυτόχρονα να καταπατούμε ή να καίμε τα δάση της για να τα κάνουμε οικόπεδα.

- Δεν μπορεί να καταθέτουμε τα βιβλία της Ιστορίας στον Ψωμιάδη ή στον Καρατζαφέρη και τους ομοίους τους για έγκριση.

- Είμαστε με το είδος της ιστορικής μνήμης που ένωσε την Ευρώπη μετά το Β\' Παγκόσμιο Πόλεμο και όχι με εκείνο που έκανε ερείπια την πρώην Γιουγκοσλαβία».



ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 27/09/2007
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

«Προσβάλλομαι σαν πολίτης»

Του ΑΝΔΡΕΑ ΑΝΔΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

Προσβάλλομαι σαν Ελληνας πολίτης από τις εξελίξεις στο ζήτημα του βιβλίου Ιστορίας της Στ\' Δημοτικού. Μια εξειδικευμένη επιστημονική ομάδα, κατόπιν διαγωνισμού, αναλαμβάνει τη συγγραφή ενός εγχειριδίου ιστορίας.

Προωθώντας μια καινούργια εκπαιδευτική δυναμική. Τη διδασκαλία δηλαδή, όχι σαν αφήγηση και αποστήθιση αλλά σαν κέντρισμα ενδιαφέροντος και κίνητρο για παραπέρα ψάξιμο και έρευνα. Ατομα που σπάνια, συνήθως, ανοίγουν βιβλίο στην καθημερινή τους ζωή ξεσηκώνονται. Για το περιεχόμενο ενός συγγραφικού έργου που ελάχιστοι απ\' αυτούς έχουν διαβάσει και που κανένας προφανέστατα δεν έχει καταλάβει τον προσανατολισμό και τους εκπαιδευτικούς του στόχους. Σε μια σοβαρή κοινωνία των πολιτών όλα αυτά θα είχαν παραμείνει στον χώρο του γραφικού και του αδιάφορου. Στην απόλυτα όμως μπερδεμένη σήμερα κοινωνία μας το γραφικό γίνεται συνήθως κυρίαρχο. Αντί για τους ειδικούς, εκπαιδευτικούς και ιστορικούς, για την τύχη του βιβλίου έπαιξαν ρόλο οι άσχετοι.

Διότι τέτοιοι πραγματικά είναι οι πολιτικάντηδες λαϊκιστές του ακραίου εθνικισμού, ορισμένοι «αγανακτισμένοι» εκκλησιαστικοί παράγοντες και γνωστοί παραληρηματικοί εθνικόφρονες πρώην αριστεροί και, κατά δήλωσή τους, διανοούμενοι. Ακόμη και η Ακαδημία Αθηνών. Που δεν αποτελεί τον τριτεγγυητή της επιστημονικής και ακαδημαϊκής αλήθειας. Διότι τέτοια δεν υπάρχει. Αυτό που υφίσταται είναι η μελέτη, η έρευνα και ο πειραματισμός. Η αφ\' υψηλού αυθεντία γίνεται αποδεκτή μοναχά από υπανάπτυκτους και ημιμαθείς. Είναι σαν να επιδιώκουμε να δώσουμε λύση σε βασανιστικά φιλοσοφικά ερωτήματα για τον Μαρξισμό λ.χ. απευθυνόμενοι στην αυθεντία(!!) κάποιου Κέντρου Μαρξιστικών Μελετών...

Με προσέβαλε όμως βαθιά η συμπεριφορά της κυβέρνησης. Η υπερήφανη στάση της κ. Γιαννάκου τιμωρήθηκε από ένα απληροφόρητο και παρασυρμένο εκλογικό σώμα. Θα ήθελα να ελπίζω πως το μέλλον θα τη δικαιώσει και οι Αθηναίοι θα καταλάβουν το λάθος τους. Γιατί με την καταδικαστική απέναντί της ψήφο τους εγκλώβισαν την κυβέρνηση στη μέγκενη και τη λογική της Ακροδεξιάς. Βγάζοντας στην επιφάνεια το χειρότερο χαρακτηριστικό του κρατισμού. Τον έλεγχο δηλαδή, της σκέψης και της έκφρασης. Οι γραφειοκράτες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και ο αυτάρεσκος, δυστυχώς, υπουργός καταπάτησαν κάθε έννοια σεβασμού της ατομικής αξιοπρέπειας και της πνευματικής αυτονομίας του κάθε πολίτη. Αρνούμαι να δεχθώ σαν εκπαιδευτικά θέσφατα (και την εκδοχή της Ιστορίας βέβαια), που επιβάλλονται πλέον σε όλα τα Ελληνόπουλα, τα αποφθέγματα του νομάρχη Ψωμιάδη και του Μητροπολίτη Ανθίμου. www.andrianopoulos.gr



ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 27/09/2007

Μαρκήσιος de Karampa

Παραθέτω ένα άρθρο του Γιώργου Τζιαφά σχετικά με την απόσυρση του βιβλίου:

  ΑΝΗΘΙΚΟ... ΠΡΑΓΜΑ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ

         
QuoteΑπ' την άμεση όσο και θεαματική απόσυρση του βιβλίου ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού συνάγονται τρία συμπεράσματα: Πρώτον, ότι η κυβέρνηση εννοεί όσα έλεγε περί αναγνώρισης κι έμπρακτης αποκατάστασης των λαθών της της πρώτης τετραετίας, δεύτερον ότι ο ΛΑ.Ο.Σ. δικαιούται να πιστωθεί την πρώτη του πολιτική νίκη ως κοινοβουλευτικό κόμμα, δοθέντος ότι ήταν το μόνο που είχε λάβει απ' την αρχή, ξεκάθαρη θέση υπέρ της απόσυρσης του επίμαχου βιβλίου και τρίτον ότι η πολιτική είναι... ανήθικο πράγμα...Επικεντρώνοντας στο τελευταίο, θυμίζουμε ότι η Μαριέττα Γιαννάκου από την θέση της ως υπεύθυνη υπουργός παιδείας και με την στήριξη του πρωθυπουργού, υπερασπίστηκε με σθένος –αδιάφορον αν δικαίως ή αδίκως- την εισαγωγή του βιβλίου στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και τελικώς... έπεσε μαχόμενη στις θέσεις της... Θα ανέμενε λοιπόν κανείς απ' τον πολιτικό της χώρο, την επαύριο μιας θριαμβευτικής εκλογικής του νίκης, να σεβαστεί το υψηλόβαθμο στέλεχός του που διαχειρίστηκε εν ονόματι της ηγεσίας του ένα τόσο σημαντικό ζήτημα, πολύ δε περισσότερο διότι το στέλεχος αυτό επωμίστηκε το βάρος των συνεπειών της συγκεκριμένης διαχείρισης ενώπιον της λαϊκής ετυμηγορίας...Η εξέλιξη δυστυχώς επιβεβαιώνει για μια ακόμη φόρα όσους υποστηρίζουν ότι στην πολιτική δεν χωρούν συναισθηματισμοί και ηθικές αναστολές, αντιθέτως τα πάντα είναι αναλώσιμα σε κάθε στιγμή και περίσταση...
www.proinanea.gr
«Ἒπου Θεῷ, ὃρκῳ μἠ χρῶ, τέχνη χρῶ, ἐπί ρώμῃ μή καυχῶ, βίας μή ἒχου, εὐτυχίαν εὒχου, κακίας ἀπέχου, παιδείας ἀντέχου..»