H φιλόσοφος Υπατία, η Αγία Αικατερίνα και οι νεοπαγανιστές

Started by arhaggelos, 30 January, 2010, 08:18:24 PM

Previous topic - Next topic

arhaggelos

 

Σε πλείστα forum έχω κοντραριστεί με \"νεο-παγανιστές\", νοσταλγούς του δωδεκαθεισμού και \"καθαρούς απόγονους\" του Αριστοτέλη και του Πλάτωνα (Που ανάθεμα αν κατάλαβαν τη βαθύτερη φιλοσοφική σκέψη τους).
     Μια απ΄ τις αιτίες σύγκρουσης ήταν το μίσος τους εναντίων των χριστιανών, τους οποίους ονόμαζαν σκοταδιστές, \"φονιάδες των φιλοσόφων\" και \"Παπαδαριό\", με αφορμή την δολοφονία της φιλοσόφου Υπατίας περί τον 5ο αιώνα μ.Χ. από τους χριστιανούς όπως λανθασμένα νόμισαν.
     Πολλές φορές  προσπάθησα να υπεραμυνθώ του Χριστιανισμού, απέναντι  στην άδικη, κατά τη γνώμη μου, αυτή επίθεση από τους νεοπαγανιστές, προβάλλοντας λογικές προκείμενες και επιχειρήματα. Στις περισσότερες των περιπτώσεων τα κατάφερνα, αλλά υπήρχαν και άλλες που καταλάβαινα πως τα λογικά επιχειρήματα δεν φτάνουν και πως θα πρέπει να υπάρχει και κάτι άλλο να αντιτάξω, πιο ουσιαστικό, πιο έγκυρο, πιο βαθύ...

Σήμερα λοιπόν πήρα την απάντησή μου από την πύλη εκκλησιαστικών ειδήσεων amen.gr


\"Τελευταία Ενημέρωση: Jan 30, 2010

της Κωνσταντίνας Παλαμιώτου-Θωμαΐδου, Σχολικής Συμβούλου Φιλολόγων, Δρ. Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Αθηνών


Με αφορμή την πρεμιέρα κινηματογραφικής ταινίας \"Agora\", σχετικά με τις συνθήκες θανάτου της Φιλοσόφου Υπατίας, ο οποίος εσφαλμένα αποδίδεται σε Χριστιανούς και εμπλέκει και τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Κύριλλο, η κυρία Κωνσταντίνα Παλαμιώτου-Θωμαΐδου, Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων, Δρ. Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Αθηνών, δημοσίευσε μια σχετική με το θέμα ενδιαφέρουσα φιλολογική μελέτη της.

Ακολουθεί το κείμενο της μελέτης της η οποία αρχικά αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα freemonks.gr:
 
Στην Αλεξάνδρεια στα τέλη του 4ου και στις αρχές του 5ου αιώνα μ.Χ. στην περιρρέουσα φιλοσοφική και θεολογική ατμόσφαιρα κυριαρχούσε η πολυφωνία και η ένταση καθώς και η παρουσία δύο αντιδιαμετρικά αντιθέτων προσωπικοτήτων: του Κυρίλλου Πατριάρχου Αλεξανδρείας και του Επάρχου Ρώμης Ορέστου, ο οποίος συμπαθούσε τους οπαδούς της Εθνικής θρησκείας.

Εκτός από τους χριστιανούς και τους εθνικούς, υπήρχαν ακόμη οι αιρετικοί Νοβατιανοί και οι Ιουδαίοι, οι οποίοι την εποχή εκείνη ήταν οι κατεξοχήν αντίπαλοι των χριαστιανών καθώς, αφενός μεν «έχαναν» από τους κόλπους τους όσους εδέχοντο την Νέα Θρησκεία και απάρτιζαν την ομάδα των νεοφώτιστων Ιουδαιοχρισταινών, αφετέρου δε «διεκδικούσαν» από τους χριστιανούς τον προσηλυτισμό των Εθνικών, οι οποίοι τότε έμοιαζαν να ψάχνουν μια μονοθεϊστική θρησκεία σε αντικατάσταση της θρησκείας των παρηκμασμένων ήδη ειδώλων.
 
Μέσα σε αυτό το κλίμα οι βιαιότητες των Ιουδαίων εναντίον των Χριστιανών εθορύβησαν τον Πατριάρχη Κύριλλο, ο οποίος μετά το κλείσιμο των ναών των σχισματικών Νοβατιανών, έθεσε ως κατεξοχήν στόχο της αντιπαράθεσής του την ανταπόδωση των βιαιοτήτων των Ιουδαίων με το κλείσιμο των συναγωγών τους. Σε αυτή τη δράση του αντιτάχτηκε πρωτίστως ο Έπαρχος Ρώμης Ορέστης, ο οποίος ήδη είχε προχωρήσει σε διωγμούς, φυλακίσεις και θανατώσεις Χριστιανών.

(Χαρακτηριστικό παράδειγμα ενδεικτικό της εποχής είναι το ακόλουθο: Σε εξέγερση μοναχών κατά του Ορέστου, που ευνοούσε τους Εθνικούς, συνελήφθη ένας από αυτούς ο Αμμώνιος, ο οποίος αφού υποβλήθηκε σε φοβερά βασανιστήρια κατά τη διάρκεια της ανάκρισης απέθανε. Αν και ήταν ταραχοποιός και φανατικός δεν του άξιζε βεβαίως τέτοια τύχη).
 
Οι Έλληνες της Αλεξάνδρειας ήταν κυρίως Εθνικοί και Χριστιανοί. Ωστόσο ορισμένοι από αυτούς εδέχοντο την Ιουδαϊκή θρησκεία και ονομάζοντο, όπως γνωρίζουμε και από τις Πράξεις των Αποστόλων, προσήλυτοι. Η νεοπλατωνική φιλοσοφία επίσης είχε εκπροσώπους τόσο στην εθνική όσο και στη χριστιανική θρησκεία, ανάλογα με την βαρύτητα που απέδιδαν οι εκφραστές της στην μεταφυσική ή στην ορθολογική εκδοχή των διδασκαλιών της αντιστοίχως.
 
Στον ιστορικό περίγυρο της εποχής, εξέχουσα γυναικεία προσωπικότης υπήρξε η φιλόσοφος Υπατία αριστοκρατικής καταγωγής, νεαρά, μορφωμένη, ωραία, διακρινόμενη τόσο για τη σοφία όσο και για την αρετή της. Δεν σώζονται συγγράμματά της φιλοσοφικά, είναι ωστόσο γνωστό από παράλληλες ιστορικές πηγές, όπως το λεξικό Σούδας, ότι εξέφρασε την ορθολογική εκδοχή του νεοπλατωνισμού ενώ συγχρόνως ήταν μαθηματικός, γεωμέτρις και αστροφυσικός.

Ορισμένες πληροφορίες για την ίδια έχουμε επίσης από τον μαθητή της Συνέσιο τον Κυρηναίο τον μετέπειτα επίσκοπο Πτολεμαΐδος. (P.G. 66, 132)

Η χαρακτηριστική επιθυμία της για ενάρετο και άσπιλο βίο, καθώς και η επιθυμία της να παραμείνει αγνή υπήρξε από της εποχής της ακόμη παροιμιώδης, όπως και ο απότομος και «τραυματικός» τρόπος που απογοήτευσε όσους την πλησίαζαν με ερωτικού είδους προθέσεις.
 
Η εξαίρετη αυτή γυναικεία προσωπικότης βρέθηκε στη μέση της θύελλας των θρησκευτικών μηχανογραφιών των Ιουδαίων της Αλεξάνδρειας της εποχής της. Οι συνθήκες θανάτου της είναι σκοτεινές και αδιευκρίνιστες ακόμη σήμερα καθώς υποτίθεται ότι διαμελίστηκε από φανατισμένο όχλο με την προτροπή ή την ανοχή του Πατριάρχου Κυρίλλου, ενώ ως κίνητρο αυτής της άνευ επαρκούς λόγου δολοφονίας θεωρήθηκε η ερωτική της σύνδεση με τον Έπαρχο Ορέστη.
Καμία λογική ωστόσο δεν μπορεί να τεκμηριώσει ως αληθοφανή την εκδοχή αυτή, εφόσον η Υπατία εξαιτίας της ιδεολογικής της αντίθεσης απέναντι στις ερωτικές σχέσεις της εποχής της δεν είχε καμμία τέτοιου είδους σύνδεση με τον Ορέστη (παρά τους «ευσεβείς πόθους» του ιδίου και των εχθρών των Ιουδαίων).
 
Αντιθέτως ο θάνατός της φαινόταν καταπληκτική «πολιτική» κίνηση για τους Ιουδαίους καθώς με αυτόν οι ίδιοι επέτυχαν ταυτοχρόνως: α) να θανατώσουν την μεγαλύτερη Ελληνίδα φιλόσοφο και επιστήμονα της εποχής της, β) να κατασυκοφαντήσουν τον υπ' αριθμόν έναν εχθρό τους Πατριάρχη Κύριλλο, γ) να παρουσιάσουν τους χαρακτηριστικά ήπιους, γαλήνιους, ειρηνοποιούς και μακρόθυμους Χριστιανούς εκείνης της εποχής ως αιμοδιψείς δολοφόνους, δ) να δυσφημίσουν τη Νέα Θρησκεία στη συνείδηση των Ελλήνων Εθνικών και ε) να συνδέσουν το πρόσωπο του Ορέστου αρνητικά με τον Κύριλλο και να εδραιώσουν τη συμπάθεια του πρώτου απέναντί τους.
 
Το ισχυρότερο όμως επιχείρημα όλων είναι ότι η φιλόσοφος Υπατία είχε μεταστραφεί στον Χριστιανισμό. Υπέρ της θέσης αυτής συγκλίνουν τα ακόλουθα ενδεικτικά στοιχεία:

Υπάρχει παράδοση της Ορθοδόξου Χριστιανικής πίστεως ότι η Αγία Αικατερίνη (αν και χρονολογικά ο βίος της τοποθετείται στους χρόνους πριν το 305 μ.Χ. –έτος του μαρτυρίου της- την εποχή του Έπαρχου Κώνστα ή Κέστου, του οποίου μάλιστα θεωρήθηκε θυγατέρα, όχι όμως από έγκυρες ιστορικές πηγές αλλά από συναξάρια) σε φιλοσοφικό διάλογο με 50 σοφούς της εποχής της τους αποστόμωσε μεταστρέφοντάς τους προς τον Χριστιανισμό και ξυπνώντας έτσι το μένος του Ρωμαίου αυτοκράτορος, ο οποίος επεδίωξε και τελικώς επέτυχε τον μαρτυρικό θάνατό της.
Για τη ζωή της Αγίας έχουμε 4 πηγές: τον Συμεών τον μεταφραστή (P.G.116,276-301, τον Αθανάσιο τον Ταχυγράφο και 2 άγνωστους συναξαριστές.

Η περιγραφή αυτή καθώς και η αναφορά στο όνομά της το οποίο ήταν διαφορετικό και έγινε αργότερα, λόγω της αμέμπτου ηθικής της Αεικαθερίνα (αει = πάντα, καθερίνα = καθαρή) και εκ παραφθοράς Αικατερίνα (γενική πτώση: Αικατερίνης, αργότερα δε Αικατερίνη), ισχυροποιεί την υπόθεσή μας ότι η Υπατία και Αγία Αικατερίνη είναι ένα και το αυτό πρόσωπο.

Η βασικότερη ωστόσο παράδοση, η οποία συνδέει τη ζωή της Αγίας Αικατερίνης με αυτή της φιλοσόφου Υπατίας, έρχεται από τη Λαοδικεία της Μικράς Ασίας.
 
Ο συγγραφέας Β. Μυρσιλίδης αναφέρει στο σύγγραμμά του Βιογραφία της φιλοσόφου Ελληνίδος Υπατίας, Αθήναι 1926, ότι στο χωριό Δενισλί, στο οποίο ο ίδιος υπηρέτησε ως διευθυντής της Σχολής της Ελληνικής Κοινότητας το 1897, στις 25 Νοεμβρίου υπήρχε εορταστική πανήγυρις στην οποία είχε λάβει μέρος και ο ίδιος «εις τιμήν και μνήμην Υπατίας φιλοσόφου και μάρτυρος».

Ακόμη στη βιογραφία του, ο ίδιος αναφέρει ότι στο Δενισλί της Λαοδικείας υπήρχε και ναός «εκ βάθρων εις τιμήν και μνήμην της Υπατίας, της φιλοσόφου και μάρτυρος» και ότι ο Ναός αυτός πανηγύριζε στις 25 Νοεμβρίου «της παρθενομάρτυρος Αγίας Αικατερίνης υπό το όνομα της οποίας τα πλήθη των πέριξ οικούντων πιστών εορτάζουν την σοφήν ρήτορα κόρην Υπατίαν». (Β Μυρσλίδη, Βιογραφία και περιοδικό «Κιβωτός» Νοέμβριος και Δεκέμβριος 1953).
 
Η Υπατία, Ελληνίς φιλόσοφος και μάρτυρας, προστάτιδα της σπουδάζουσας νεολαίας και ιδιαιτέρως της φιλοσοφίας, τουλάχιστον κατά τη χριστιανική παράδοση της Μικράς Ασίας είναι κατά την αντίληψή μας το ίδιο πρόσωπο με την παρθενομάρτυρα Αγία Αικατερίνα, της οποίας τα οστά ανακαλύφθηκαν τον 8ο αιώνα μ.Χ. στο όρος Χαρήβ και βρίσκονται έως σήμερα στη Μονή Σινά.

Σε κάθε περίπτωση, κι αν ακόμη δεχτούμε ότι όλες οι ομοιότητες του βίου της παραβλεφτούν, ωστόσο είναι εύλογο να διαπιστώσουμε τουλάχιστον αυτό: α) η φιλόσοφος Υπατία υπήρξε χριστιανή και β) η δολοφονία της έγινε κάτω από συνθήκες συνωμοτικού σχεδίου των Ιουδαίων της εποχής εκείνης και καμμιά έγκυρη ιστορική πηγή δεν αποδεικνύει ότι την προκάλεσαν χριστιανοί.


Σημείωση Amen.gr: Η μελέτη της κυρίας  Κωνσταντίνας Παλαμιώτου-Θωμαΐδου δημοσιεύθηκε στο:  http://www.freemonks.gr/index.php?page=news_info&lang=1&id=154\"


ΠΗΓΗ amen.gr: H Υπατία, η Αγία Αικατερίνη και η κινηματογραφική ταινία \"Agora\"\"\"

Αν είχα διαβάσει πιο διεξοδικά (όπως θα όφειλα αφού ασχολήθηκα με το θέμα) για το θέμα της Υπατίας θα είχα διαπιστώσει αυτά που η Κα Κωνσταντίνα Παλαμιώτου-Θωμαΐδου αποδυκνύει.

Ιωάννα


staboz

Προσωπικά δεν με πείθει αυτή η επιχειρηματολογία, Αρχάγγελε.
Δες δυό σχετικά κείμενά μου εδώ: http://staboz.spaces.live.com/blog/
Ρωμ. ε΄6-10

Αρτέμης

Δηλαδή αυτά που έγραψε ο Αρχάγγελος είναι ανακρίβειες?
Ακόμα και τα χαλασμένα ρολόγια,2 φορές την μέρα δείχνουν την σωστή ώρα..

arhaggelos

Quote from: stabozΠροσωπικά δεν με πείθει αυτή η επιχειρηματολογία, Αρχάγγελε.
Δες δυό σχετικά κείμενά μου εδώ: http://staboz.spaces.live.com/blog/
Διάβασα  τα κείμενά σας και δεν μπορώ να καταλάβω που διαφωνείτε... Τι το αντίθετο είπε η καθηγήτρια με αυτά που γράφετε εσείς; Απλά εσείς εντοπίζετε την φονική ενέργεια των παραβολάνων.
Δε βρήκα όμως για ποιο λόγο σκότωσαν οι παραβολάνοι την Υπατία.

οι παραβολάνοι την σκότωσαν, αλλά γιατί ;;;;Ποιος είναι \"από πίσω\";;;;
δεν με ενδιαφέρει το εκτελεστικό όργανο (παραβολάνοι) αλλά ο ηθικός αυτουργός. άλλωστε στις αντιπαραθέσεις που είχα με νεοπαγανιστές δεν τους ένοιαζε τόσο \"το χέρι\" που θανάτωσε, όσο ο άνθρωπος που έδωσε την εντολή... και τον \"βρήκαν\" στο πρόσωπο του Πατριάρχη.

Το σίγουρο είναι ότι οι συνθήκες και τα βαθύτερα αίτια του θανάτου της Υπατίας παραμένουν άγνωστα.  Ότι ο Πέτρος και οι παραβολάνοι ήταν στην υπηρεσία του Κύριλλου δεν συνεπάγεται απαραίτητα πως ενήργησαν έπειτα από εντολές ή έμμεσες παραινέσεις του προς αυτούς, δε θα χρειαζόταν κάποια εντολή-αφορμή γιατί το σώμα των παραβολάνων αποτελείτο από θερμόαιμους άνδρες, έτοιμους να οδηγηθούν στη σύγκρουση και σε ακραίες πράξεις ανά πάσα στιγμή.
Αποκλείεται να ενήργησαν με εντολή και παρότρυνση των Ιουδαίων;


Θεωρώ πως είναι πολύ λογικά τα επιχειρήματα που αναφέρει η καθηγήτρια και είναι τα μόνα που υπάρχουν για τα αίτια και που με πείθουν, μέχρι στιγμής.

arhaggelos

Quote from: ΑρτέμηςΔηλαδή αυτά που έγραψε ο Αρχάγγελος είναι ανακρίβειες?
Κατ\' αρχάς δεν έγραψα τίποτα δικό μου. Μετέφερα την άποψη της καθηγήτριας που τυγχάνει να συμφωνώ.
Όσο για το αν είναι ανακρίβειες....εσύ θα μας πεις. :)
Εξέτασε αν θέλεις το θέμα και πες μας την άποψή σου σε παρακαλώ. Είναι ωραίο πράγμα η ανταλλαγή απόψεων και ο γόνιμος διάλογος.

Ρωμανός

Άλλη μια καραμέλα των παγανιστών. Η Υπατία
Πολλές οι παρατηρήσεις.
καταρχήν , η Υπατία ήταν μια ανεξίθρησκη φιλόσοφος και θετική επιστήμων. Τονίζω το ανεξίθρησκη γιατί μας λένε ότι προσκυνούσε τα ειδωλα. Αν είναι δυνατόν επιστήμων άνθρωπος (υπάρχει βέβαια και η παράδοση του \"βούλομαι χριστιανή αποθανείν\" , αλλά για την οικονομία της συζήτησης ας πούμε ότι είναι ψέμα)
Δολοφονήθηκε από μερίδα χριστιανών της Αλεξάνδρειας, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και ιερωμένοι. Καταδικαστέο , εννοείται, όπως και κάθε πράξη τυφλής βίας και σκοταδισμού
Από εκεί και πέρα ο φόνος αυτός,  ξεθάφτηκε τα τελευταία χρόνια όχι γιατί τάχα μου κάποιοι πόνεσαν την Υπατία, αλλά για να πλήξουν τον χριστιανισμό με χαζοεπιχειρήματα
Παραβλέπουν να μας πουν όμως ότι ναι μεν κάποιοι χριστιανοί σκότωσαν την Υπατία, αλλά υπήρχαν και κάποιοι άλλοι που ήταν μαθητές της και την λάτρευαν. Μάλιστα σώζονται και οι επιστολές ένός μαθητή της ,δεν θυμάμαι όνομα αλλά νομίζω ήταν και κληρικός, ο οποίος την εξυμνεί
Γιατί δηλαδή σαν αντιπροσωπευτικό του χριστιανισμού να πάρουμε τους φανατικούς χριστιανούς που την φόνευσαν και να μην πάρουμε τους μαθητές της που την αγαπούσαν? Επειδή έτσι βολεύει τους παγανιστές? Προσβάλλουν την μνήμη της έτσι.
Είσης έχω και κάποιες άλλες απορίες.
1. Γιατί δεν δείχνουν την ίδια ευαισθησία και για κάποιες χριστιανές που δολοφονήθηκαν από παγανιστές για τα πιστεύω τους ? π.χ. η Αγία Βαρβάρα
2. Ως γνωστόν , η Υπατία παρέμεινε παρθένα μέχρι το τέλος της ζωής της. Αυτό οι παγανιστές το θεωρούν τιμή γιατί \"ήταν άνθρωπος του πνεύματος\" και είχε απομακρυνθεί από τις υλικές απολαύσεις. Αν κάποια χριστιανή το κάνει αυτό , τότε θα αρχίσουν τις γνωστές μπούρδες περί \"ενοχοποίησης του σώματος στον χριστιανισμό\"
Αποφασίστε ρε παιδιά ...Ο,τι μας βολεύει δηλαδή ?
\"Ἐλέησόν με, ὁ Θεός, κατὰ τὸ μέγα ἔλεός σου καὶ κατὰ τὸ πλῆθος τῶν οἰκτιρμῶν σου ἐξάλειψον τὸ ἀνόμημά μου\", Ψαλμ. 50

\"Άγγελος θα σε φέρει εδώ, στον σωστό καιρό\"