News:

Η Συνευωχία ξανά στο Διαδίκτυο

Main Menu

Οι Ορθόδοξοι Άγιοι του \"Έρωτα\"

Started by Βασιλείου Μάριος, 19 June, 2007, 01:51:01 PM

Previous topic - Next topic

Βασιλείου Μάριος

Παρ\' όλο που όλος ο κόσμος ξέρει τον Άγιο Βαλεντίνο, τον Καθολικό \"Άγιο\" του Έρωτα, όμως υάρχουν και οι Ορθόδοξοι Άγιοι της αγάπης και της οικογένειας.

Πρόκειται για τους Αγίους Ακύλα και Πρίσκιλλα, που ήταν ζευγάρι στην ζωή τους και μαρτύρησαν για τον Χριστό. Θεωρούνται οι πολιούχοι και Προστάτες της Οικογένειας.




Οι Άγιοι Απόστολοι Ακύλας και Πρίσκιλλα


Οι Άγιοι Απόστολοι Ακύλας και Πρίσκιλλα ήταν ζευγάρι Ιουδαίων και καταγόταν από την Πόντα. Κατοικούσαν στην Κόρινθο και εξασκούσαν το επάγγελμα του σκηνοποιού. Ήσαν δε άνθρωποι ενάρετοι και ευσεβείς. Όταν ο απόστολος Παύλος, επισκέφθηκε την Κόρινθο, για να διδάξει την ορθόδοξη πίστη, το ζεύγος του προσέφερε θερμή φιλοξενία καθώς είχε εντυπωσιαστεί με το κήρυγμά του. Τόσο τούς άγγιξε ο φλογερός και σωτήριος λόγος του απόστολου, ώστε αφού κατηχήθηκαν και βαπτίσθηκαν από αυτόν, αποφάσισαν να τον ακολουθήσουν στις περιοδείες του ως βοηθοί του. O απόστολος εντυπωσιάσθηκε τόσο από τις αρετές και τη χριστιανική τους δράση ώστε τούς μνημονεύει στις επιστολές του γράφοντας ότι για τις προσφερθείσες υπηρεσίες τους και το θάρρος είναι ευγνώμων όχι μόνον εκείνος, αλλά και όλες οι εκκλησίες των εθνών. Αργότερα οι διώκτες του χριστιανισμού τούς συνέλαβαν και αποκεφάλισαν τούς Αγίους χαρίζοντάς τους μαζί με τον τίτλο των Αποστόλων και τον τίτλο των Μαρτύρων.





ΒΙΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΚΥΛΑ ΚΑΙ ΠΡΙΣΚΙΛΛΗΣ

Αρχιδιακόνου Ιωήλ Φραγκάκου
Ιερού Ναού Ακύλα και Πρισκίλλης
Εδέσσης

Οι Άγιοι Απόστολοι και μάρτυρες Ακύλας και Πρίσκιλλα κατήγοντο από τον Πόντον και μάλιστα κατά την παράδοσιν από την Σινώπην. Από τας Πράξεις των Αποστόλων (18, 2-3) πληροφορούμεθα ότι ήσαν «σκηνοποιοί τη τέχνη». Άδηλος είναι ο χρόνος προσελεύσεώς των εις την Εκκλησίαν του Χριστού. Ησπάσθησαν την Χριστιανικήν πίστιν εις την Ρώμην, όπου μετέβησαν εκ Πόντου ; Ή εβαπτίσθησαν υπό του Παύλου εις την Κόρινθον και «ήσαν αυτώ καθυπηρετούμενοι και δουλεύοντες και κατά πάσαν πόλιν και χώραν ακολουθούντες και συγκινδυνεύοντες εν πάσι πειρασμοίς», ως αναφέρει το Συναξάριον; Όταν το διάταγμα του Κλαυδίου (49-50 μ.Χ.) υποχρέωσε τους Ιουδαίους να αναχωρήσουν εκ Ρώμης, το ευσεβές ζεύγος ήλθεν εις Κόρινθον, όπου ωσαύτως ειργάζοντο ως σκοινοποιοί. Σχετική μνεία ποιείται ο Λουκάς εις τις Πράξεις, όταν αναφέρη ότι ο Παύλος εις την Κόρινθον «εύρων τινα Ιουδαίον ονόματι Ακύλαν, Ποντικόν τω γένει, προσφάτως εληλυθότα από της Ιταλίας, και Πρισκίλλαν γυναίκα αυτού, δια το διατεταχέναι Κλαύδιον χωρίζεσθαι πάντας τους Ιουδαίους από της Ρώμης, προσήλθεν αυτοίς και δια το ομότεχνον είναι έμεινε παρ' αυτοίς και ειργάζετο».(18, 2-3).
Ο ιερός Χρυσόστομος σε σχετική ομιλία του λίαν επαινετικώς εγκωμιάζει την ευσεβή ξυνωρίδα των Αποστόλων. Οι άγιοι Απόστολοι ούτοι, γράφει, ενώ δεν είχαν περιουσία χρημάτων, «πλούτου παντός ευπορωτέρου εκέκτηντο γνώμην». Είχαν αγαθή προαίρεση και βαθείαν πίστιν. Εθυσίασαν τον εαυτών των και την άνεσίν των εις την διακονίαν του Παύλου. Εφιλοξένησαν αυτόν εις την οικίαν των. Καθ' εκάστη ημέραν απέθνησκον μετά του Παύλου και ήσαν έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να θέσουν εις κίνδυνον τον τράχηλόν των δι' αυτόν. Άλλωστε ο στενός σύνδεσμος τούτων φαίνεται και εκ του ότι ηκολούθησαν τον Παύλον εις την Έφεσον (Πραξ. 18, 18-19). Αυτό μαρτυρεί ότι «ου μικράν και ηδονήν και οφέλειαν και δόξαν εκαρπώσαντο νυν, Παύλω τοσούτον συζήσαντες χρόνον».
Σημαντικός σταθμός της ζωής των Αγίων Αποστόλων Ακύλα και Πρισκίλλης εν Εφέσω είναι η κατήχησις υπ' αυτών του Απολλώ. «Ακούσαντες δε αυτού Ακύλας και Πρίσκιλλα προσελάβοντο αυτόν και ακριβέστερον αυτώ εξέθεντο την οδόν του Θεού» (Πραξ. 18, 26). Και εδώ είναι το θαυμαστόν ! Οι σκηνοποιοί και ιδιώται τον λόγον παρέλαβον δια να κατηχήσουν εις Χριστόν ακριβέστερον «άνδρα λόγιον και δυνατόν εν ταις Γραφαίς».
Τόσο πολύ ηγάπησεν αυτούς ο μέγας Απόστολος των Εθνών Παύλος δια την αρετήν και την προς τον Χριστόν πίστιν των, ώστε να μνημονεύη αυτών εις τρεις επιστολές του, ήτοι την Α' προς Κορινθίους, την προς Ρωμαίους και την Β' προς Τιμόθεον. Η Α' προς Κορινθίους συνετάγη εις την Έφεσον, ένθα ο Απόστολος γράφει : «Ασπάζονται υμάς εν Κυρίω πολλά Ακύλας και Πρίσκιλλα συν τη κατ' οίκον αυτών εκκλησία» (16,19). Και εδώ φαίνεται ότι η αρετή των αγίων Αποστόλων δεν ήταν μικρή, αφού κατώρθωσαν τον οίκον των να τον καταστήσουν μικράν Εκκλησίαν. Το υπεροχώτερον όμως εγκώμιον ο Παύλος δια την σεπτήν αυτήν δυάδα των ομοτέχνων του το έπλεξεν εις την προς Ρωμαίους επιστολήν (16, 3-4) : «Ασπάσασθε Πρίσκιλλαν και Ακύλαν τους συνεργούς μου εν Χριστώ Ιησού, οίτινες υπέρ της ψυχής μου τον εαυτών τράχηλον υπέθηκαν, οις ουκ εγώ μόνος ευχαριστώ, αλλά και πάσαι αι εκκλησίαι των εθνών, και την κατ' οίκον αυτών εκκλησίαν». Και είναι κανείς να εκπλήσσεται. Ευεργέται των Εκκλησιών οι σκηνοποιοί ! «Οι μεν εν αξιώμασι και δυναστείαις σεσίγηνται, ο δε σκηνοποιός μετά της γυναικός άδονται πανταχού της οικουμένης». Τέλος ενθυμείται αυτούς όταν γράφη το 67 μ.Χ. προς τον Τιμόθεον, επίσκοπον εν Εφέσω, ένθα και ευρίσκετο τότε το ζεύγος (Β' Τιμ. 4, 19). Ούτοι κατά την παράδοσιν πολλά θαύματα ποιήσαντες και «ύστερον πιασθέντες από τους απίστους, απεκεφαλίσθησαν και έτσι εδιάβηκαν από την γην εις τους Ουρανούς».

Απολυτίκιο. Ήχος δ'. Ταχύ προκατάλαβε.
Του Παύλου συνέκδημος, και συνεργός γεγονώς, Ακύλα Απόστολε, της ευσεβείας το φως, τοις πάσι κατήστραψας, όθεν και εναθλήσας, συν Πρισκίλλη τη θεία, στέφος αθανασίας, συν αυτή εκομίσω, πρεσβεύοντες απαύστως υπέρ των ψυχών ημών.
[b][font=arial]Χωρίς στρουμφάκι, δεν γίνεται δουλειά εδώ μέσα![/font][/b]

βίκυ

(για να προλάβω τυχόν απορία σας πώς ξεσκάλισα πάλι θεμα παρελθοντικό, είχα μια κουβέντα με κάποια παιδιά γνωστά μου περί αγίων ζευγαριών κ...κοιτώντας στην ενότητα αυτή ανακάλυψα το θέμα!  Ακολουθούν απορίες: )

i.\"Καθ' εκάστη ημέραν απέθνησκον μετά του Παύλου \" Δηλαδή?
ii.Υπάρχουν άγιοι που να ήταν παντρεμένοι και να αγίασαν χωρίς να έχουν \"Χωρίσει\" με την έννοια του να ζουν σαν αδέρφια ή να μονάσουν κατόπιν συμφωνίας και των 2?

ρωμηός

Η αρχαιολογική υπηρεσία (=Βίκυ) ξαναχτυπά!!!

1) Το \"απέθνησκον\"! Εννοεί μάλλον τους υπέρ του Χριστού και του Ευαγγελίου αγώνες! Όπως και το να αποθάνουμε κατά τη σάρκα δια να ζήσουμε κατά το πνεύμα (δεν το θυμάμαι ακριβώς το χωρίο) ή το να σταυρώσουμε τον εαυτό μας και τα πάθη μας!!! Ή επίσης όπως ο συμβολισμός της τριττής κατάδυσης και ανάδυσης στο μυστήριο του βαπτίσματος! Τέλος πάντων, υποθέτω ότι εννοεί τους αγώνες για τη διάδοση του ευαγγελίου, τους κινδύνους που διέτρεχαν χάριν του Χριστού, την αυτο-παραίτηση από κάθε προσωπικό θέλημα, ώστε να είναι συνεχώς στο πλευρό του Παύλου, ικανοποιώντας τις ανάγκες του! Κάτι ανάλογο με το του Παύλου: \"ζω δε ουκέτι εγώ, ζη δε εν εμό Χριστός\" (πάλι δεν το θυμάμαι επακριβώς)!

2. Νομίζω, κλασσικό παράδειγμα, είναι ο Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης! Αλλά φυσικά υπήρξαν και άλλοι άγιοι παντρεμένοι \"κανονικά\"!

βίκυ

Eυχαριστώ, Παύλο!
Μήπως θα μπορούσες να μας πείς κ 2 λόγια για τον Άγιο Ιωάννη της Κροστάνδης???

staboz

Quote from: romios2. Νομίζω, κλασσικό παράδειγμα, είναι ο Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης!
Δεν είναι τόσο κλασσικό...
Ρωμ. ε΄6-10

ρωμηός

Τι εννοείτε; Εγώ το έγραψα με την έννοια ότι είναι το τέλειο κι όχι ένα τυπικό παράδειγμα! Εννοείτε ότι είναι δύσκολο να κατορθωθεί?

Για το απέθνησκον, δεν μας απαντήσατε!

staboz

1. Το απέθνησκον μάλλον το παρατράβηξες. Εννοεί απλά τον κίνδυνο να θανατωθούν, στον οποίο ήσαν συνεχώς εκτεθειμένοι ως συνεργάτες του Αποστόλου.
2. Ο άγιος Ιωάννης της Κρονστάνδης κράτησε, όπως ονομάζεται, λευκό τον γάμο του. Κατόπιν βέβαια συμφωνίας με τη σύζυγό του.
                      Στ.
Ρωμ. ε΄6-10

βίκυ

ΠΕΡΙ ΤΟΥ  ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΤΗΣ ΚΡΟΝΣΤΑΝΔΗΣ Ο ΛΟΓΟΣ, ΑΛΛΑ Ο ΒΙΟΣ ΑΚΟΜΑ ΝΑ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΘΕΙ....

arhaggelos

Quote from: βίκυΠΕΡΙ ΤΟΥ  ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΤΗΣ ΚΡΟΝΣΤΑΝΔΗΣ Ο ΛΟΓΟΣ, ΑΛΛΑ Ο ΒΙΟΣ ΑΚΟΜΑ ΝΑ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΘΕΙ....
Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης: http://www.punbb-hosting.com/forums/romios/viewtopic.php?pid=5706#p5706

ioannis40

Πρός Βίκυ.
 
     Αν μπορέσης να το αγοράσης: +Επισκ. Αλεξάνδρου Σεμένωφ - Τιάν - Σάνσκυ: \"Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης\", Ιερά Μονή Παρακλήτου, Ωρωπός Αττικής 1997. Έκδοση Ζ΄.

     Δεν νομίζω μία περιληπτική βιογραφία να σε ικανοποιήση. Όταν το διαβάσης θα καταλάβης τι εννοώ. Και πράγματι ο κος Σταύρος έχει (απόλυτο!!!) δίκιο. Είναι απο τους λίγους, μόνον όταν ΜΕΛΕΤΗΣΗΣ το κείμενο θα δείς τι άνθρωπος ήταν. Κάθε περίληψη τον αδικεί.

ioannis40
...τήν δέ γλώσσαν ουδείς δύναται ανθρώπων δαμάσαι, ακατάσχετον κακόν, μεστή ιού θανατηφόρου... (Jac 3.8.1-2)

mistral

Quote from: βίκυii.Υπάρχουν άγιοι που να ήταν παντρεμένοι και να αγίασαν χωρίς να έχουν \"Χωρίσει\" με την έννοια του να ζουν σαν αδέρφια ή να μονάσουν κατόπιν συμφωνίας και των 2?
Ο όσιος Λαυρέντιος ο εκ Μεγάρων (ή εν Σαλαμίνι)  [αν και με κάποια επιφύλαξη ότι θυμάμαι σωστά]
Ο άγιος Σπυρίδων έγγαμος δεν ήταν; Μεγαλύτερο παράδειγμα απ\' αυτό;
Υπάρχει και κάποιο βιβλίο με τίτλο \"Έγγαμοι Άγιοι της Εκκλησίας μας\" ...
[b]«Θεέ μου, δώσε μου αγνότητα και εγκράτεια, αλλά όχι ακόμα.» [/b]  [i]Άγιος Αυγουστίνος[/i]
[i]Τα προσωπικά μηνύματα διαγράφονται [b]χωρίς να διαβαστούν.[/b]
Διαβάζω [b]μόνον[/b] παραθέσεις που επιλέγω και αγνοώ τις υπόλοιπες.[/i]