News:

Η Συνευωχία ξανά στο Διαδίκτυο

Main Menu

Α.Χ.Ε.Χ (Άγιοι Χωρίς Επαρκή Χρονολογία)

Started by Βασιλείου Μάριος, 23 August, 2007, 04:01:49 AM

Previous topic - Next topic

Βασιλείου Μάριος

Α.Χ.Ε.Χ


ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ
ΑΓΙΟΙ  ΧΩΡΙΣ ΕΠΑΡΚΗ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ
ή ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥΣ
ή ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ ΤΟΥΣ





Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΣ Μητροπολίτης Βέροιας

Ο ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ ο Νεομάρτυρας

Ο ΑΓΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ ο Νέος Ιερομάρτυρας

Ο ΑΓΙΟΣ ΧΟΤΖΑ ΑΜΙΡΗΣ ο Νεομάρτυρας

Ο ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΚΟΣΜΑΣ Αγιαννανίτης

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ \"ό εξ Αγκύρας\"

ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΤΡΕΙΣ ΑΝΩΝΥΜΟΙ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ

Ο ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΙΩΣΗΦ ο ζωγράφος

Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ο Λημνιός

Περί των Αγίω Όρει υπό των Λατίνων (παπικών) μαρτυρησάντων\"

ΟΙ ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ Νταού Πεντέλης

Ο ΝΕΟΣ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΝΙΚΗΤΑΣ πού μαρτύρησε στις Σέρρες

Ο ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ο Σκυλόσοφος Μητροπολίτης Λάρισας

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ επίσκοπος Χυτρών Κύπρου*

Ο ΟΣΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ο Πεντασχινίτης*

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ο Δαιμονοκαταλύτης*

ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ & ΑΜΜΩΝ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΛΕΞΙΟΣ Αρχιεπίσκοπος Κύπρου*

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΝΘΙΜΟΣ ο Αθηνών και επίσκοπος Κρήτης ο νέος ομολογητής

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΓΑ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΙΣΤΟΚΛΕΙΑΝΟΣ ο επίσκοπος*

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΙΣΤΩΝ επίσκοπος Αρσινόης *

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΚΑΔΙΟΣ Αρχιεπίσκοπος Κύπρου*

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΣ ο Αυτωρειανός Πατριάρχης Κωνσταντινούπολης*

Ο ΟΣΙΟΣ ΒΑΡΑΣ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΔΙΟΣ επίσκοπος & Ομολογητής*

Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ο Νεομάρτυρας ο εν Μαγνησία\"*

Η ΑΓΙΑ ΕΙΡΗΝΗ ή θυγατέρα του Αγίου Σπυρίδωνα*

ΟΙ ΑΓΙΟΙ 300 ΜΑΡΤΥΡΕΣ και ΟΣΙΟΙ οι λεγόμενοι αλαμάνοι, πού μαρτύρησαν στην Κύπρο*

Ο ΑΓΙΟΣ ΕΡΜΑΟΣ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΕΡΜΟΛΑΟΣ ο Ανάργυρος & θαυματουργός*

[Η ΑΓΙΑ ΕΥΠΡΕΠΕΙΑ]

Ο ΑΓΙΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ επίσκοπος Άμαθούντος ή Τριμυθούντος *

Ο ΟΣΙΟΣ ΕΥΦΗΜΙΟΣ*

Ο ΟΣΙΟΣ ΗΛΙΑΣ ο Σπηλαιώτης*

Ο ΑΓΙΟΣ ΗΣΑΙΑΣ ο Αρχιεπίσκοπος*

Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ Αρχιεπίσκοπος Κύπρου*

ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΘΕΟΔΩΡΟΣ, ΛΑΜΠΡΟΣ, ΘΕΟΔΩΡΟΣ (άλλος), ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ & ΜΙΧΑΗΛ

Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΠΡΟΒΟΣ επίσκοπος Κύπρου*

Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ ο Κουβικουλάριος και Ομολογητής*

Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ επίσκοπος Σολέας*

Ο ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΣ \"ό εν τω όρει του Κουζηνού\"*

Ο ΑΓΙΟΣ ΙΑΣΩΝ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΙΛΑΡΙΟΣ Αρχιεπίσκοπος Σαλαμίνος*

Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ*

ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΙΩΑΝΝΗΣ & ΚΟΝΩΝ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ De Montfort*

Η ΑΓΙΑ ΚΑΛΛΙΤΡΟΠΟΣ

Η ΑΓΙΑ ΚΕΛΕΡΙΝΗ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΚΙΛΙΣΙΟΣ*

ΟΙ ΑΓΙΕΣ ΚΟΣΜΙΑ & ΣΤΕΦΑΝΙΣ*

Η ΑΓΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΛΕΟΝΤΙΟΣ επίσκοπος Νεάπολης Κύπρου*

Ο ΟΣΙΟΣ ΜΑΚΑΡΙΟΣ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΟΣ επίσκοπος Δαμασίας ή Λευκωσίας*

Ο ΟΣΙΟΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΟΣ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΜΙΧΑΗΛ ο Κηρουλάριος Πατριάρχης Κωνσταντινούπολης*

Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΙΛΟΣ Αρχιεπίσκοπος Κύπρου*

Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ Αρχιεπίσκοπος*

Ο ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ επίσκοπος Πάφου*

Ο ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΩΝ επίσκοπος Αρσινόης Κύπρου*

Η ΑΓΙΑ ΠΕΛΑΓΙΑ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΠΕΡΑΤΗΣ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ ο Ομολογητής επίσκοπος Γορδορυνείας (Σελευκείας)*

Η ΑΓΙΑ ΧΑΪΔΩ Παρθενομάρτυς*

Ο ΑΓΙΟΣ ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ Αρχιεπίσκοπος Κύπρου*

Ο ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ επίσκοπος Σαλαμίνας Κύπρου*.

Ο ΑΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΟΣ*

Η ΑΓΙΑ ΣΑΒΙΝΑ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΣΑΛΑΜΑΝΗΣ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΣΕΡΓΙΟΣ*

Ο ΟΣΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ ο Ευλαβής*

Ο ΑΓΙΟΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ επίσκοπος Καρπασίας Κύπρου*.

Ο ΑΓΙΟΣ ΤΙΜΩΝ*

Ο ΑΓΙΟΣ ΤΙΤΟΣ επίσκοπος Πάφου*

Ο ΑΓΙΟΣ ΦΥΛΑΡΙΟΣ (ή Φυλαρίων)*

Ο ΟΣΙΟΣ ΦΩΚΙΩΝ μαθητής του Αγίου Ιλαρίωνα*

Ο ΑΓΙΟΣ ΛΕΑΝΔΡΟΣ*

Η ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΑ ή Νεομάρτυς
[b][font=arial]Χωρίς στρουμφάκι, δεν γίνεται δουλειά εδώ μέσα![/font][/b]

Βασιλείου Μάριος

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΣ Μητροπολίτης Βέροιας
Μαρτύρησε τον 14ο ή 15ο αιώνα. Ήταν Μητροπολίτης Βέροιας και επειδή αγωνιζόταν για το ποίμνιο του, για να το απαλλάξει από τους εχθρούς του, πού ήθελαν να το αλλαξοπιστήσουν, οι Τούρκοι τον συνέλαβαν. Αφού τον φυλάκισαν και φρικτά τον βασάνισαν, τελικά τον αποκεφάλισαν και το σώμα του το έριξαν τροφή στα σκυλιά και τα όρνεα. Αυτά όμως, δεν πείραξαν καθόλου το σώμα του Άγιου, διότι από ένστικτο κατάλαβαν περί τίνος πρόκειται. Κατόπιν, Ιερωμένοι της Βέροιας, με άδεια του τυράννου, πήραν το σώμα του Άγιου και το έθαψαν με τιμές σε ιερό ναό κάποιου μάρτυρα.


Ο ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ ο Νεομάρτυρας
Ό Άγιος αυτός νεομάρτυρας της πίστης μας, μαρτύρησε λίγο μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης για την πίστη του στον Χριστό. Με διαταγή του Πατριάρχη Κων/πολης Μαξίμου Γ\'(1478-81) ο Μέγας Ρήτωρ της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας (Αγίας Σοφίας) Μανουήλ, σύνταξε ασματική Ακολουθία και Κανόνα του Άγιου, πού σώζονται στον 512 Κώδικα της Μονής Ιβήρων του Αγίου Όρους.


Ο ΑΓΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ ο Νέος Ιερομάρτυρας
Ήταν Ιερέας και μαρτύρησε λίγο μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης, σε νεαρή ηλικία στην Τραπεζούντα. Ή άσματική Ακολουθία και ο Κανόνας του Αγίου, ποίημα του Μεγάλου Ρήτορα Μανουήλ, σώζονται στον Κώδικα 512 της Μονής Ιβήρων. Από τον Κώδικα αυτό είναι και το παρακάτω τροπάριο:
Επεφάνη σήμερον.
Ή σεπτή σου άθλησις πιστών καρδίας, Πέτρε, κατεφαίδρυνε και των τυράννων την οφρύν την έπηρμένην κατέβαλε, διό και στέφος θεόθεν απείληφας.


Ο ΑΓΙΟΣ ΧΟΤΖΑ ΑΜΙΡΗΣ ο Νεομάρτυρας
Ήταν Τούρκος στην καταγωγή και υπηρετούσε σαν στρατιώτης στην Ιερουσαλήμ. Κατά την περίοδο του Πάσχα, παρακολούθησε τις Ιερές ακολουθίες στους χριστιανικούς ναούς, αποκήρυξε τον Ισλαμισμό και έγινε Χριστιανός. Τότε βασανίστηκε σκληρά από τους Τούρκους και δέχτηκε το στεφάνι του μαρτυρίου από τον αγωνοθέτη Χριστό στην Ιερουσαλήμ το 1614 μ.Χ.


Ο ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΚΟΣΜΑΣ Αγιαννανίτης
Ό Άγιαννανίτης Κοσμάς το έτος 1760 στην Κωνσταντινούπολη, πήρε το στεφάνι του μαρτυρίου.


Ο ΑΓΙΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ \"ό εξ Αγκύρας\"
Κατά το έτος 1777 μαρτύρησε στην Άγκυρα για την πίστη του στον Χριστό, ο προσκυνητής Αναστάσιος, πού ήταν από την πόλη αυτή, γιος ευσεβούς πατέρα, Χατζή Γιωβάννου ονομαζόμενου.


ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΤΡΕΙΣ ΑΝΩΝΥΜΟΙ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ
Ήταν Πελοποννήσιοι και πραγματεύονταν στα μέρη των Ιωαννίνων, όπου έμαθαν να μιλούν και τα τούρκικα. Το 1786 αποφάσισαν να γυρίσουν στην πατρίδα τους τον Μωρία. Στο δρόμο, όταν έφτασαν στο Βραχώρι της Αιτωλίας, υπήρχαν φοροεισπράκτορες Τούρκοι, πού εισέπρατταν τον φόρο. Οι τρεις Μάρτυρες για ν\' αποφύγουν το χαράτσι τους χαιρέτισαν τούρκικα και πέρασαν ελεύθερα στην πόλη, διότι τους πέρασαν για Τούρκους. Κατόπιν όμως τους ανακάλυψαν, τους συνέλαβαν και τους βασάνισαν για ν\' αρνηθούν τον Χριστό. Αυτοί όμως, έμειναν σταθεροί στην πίστη τους και έτσι πήραν το στεφάνι του μαρτυρίου με απαγχονισμό.


Ο ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΙΩΣΗΦ ο ζωγράφος
Ό Άγιος αυτός ήταν υποτακτικός του καθηγουμένου της Ιεράς Μονής Διονυσίου, Στεφάνου. Ήταν άνθρωπος αρετής και με προτροπή του ηγουμένου του, συνόδευσε στο μαρτύριο τον Ευδόκιμο, πού αρνήθηκε τον Χριστό και θέλησε με το ίδιο του το αίμα να ξεπλύνει τον ρύπο της άρνησης. Έτσι όταν ο Ευδόκιμος αρνήθηκε τον Χριστό, συγχρόνως πρόδωσε άδικα και τον Ιωσήφ. ο Ιωσήφ, αφού συνελήφθηκε, κλείστηκε στη φυλακή, βασανίστηκε και τελικά απαγχονίστηκε στην Κωνσταντινούπολη το έτος 1819. ο Οσιομάρτυρας αυτός, ζωγράφισε και την εικόνα των Αγίων Αρχαγγέλων στο τέμπλο του καθολικού της Μονής Διονυσίου.


Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ο Λημνιός
Ήταν από τη Λήμνο και αφού έμαθε τα ιερά γράμματα πήγε στο Άγιον Όρος, στη Μεγίστη Λαύρα. Κατά την επανάσταση αιχμαλωτίστηκε και στάλθηκε στην Αίγυπτο. Εκεί τον πούλησαν σαν δούλο σ\' ένα Αγαρηνό άρχοντα, πού τον εξισλάμισε και τον πάντρεψε με μια χριστιανή γυναίκα αιχμάλωτη. Έγινε αγάς και ζούσε με τη σύζυγο του ζωή έκλυτη. Αλλ\' όμως, τρεις φορές είδε τον Μέγα Αθανάσιο σε όραμα, με αποτέλεσμα ν\' ανοίξουν τα πνευματικά του μάτια. Έτσι με τη σύζυγο του μετανόησαν και ο Αθανάσιος επέστρεψε στο Άγιον Όρος, όπου εξομολογήθηκε και καθάρισε τον εαυτό του με πολλή άσκηση και ταπείνωση. Κατόπιν, αφού μυρώθηκε, πήγε στην πατρίδα του τη Λήμνο και ζούσε θεάρεστα. Οι Τούρκοι όμως, όταν είδαν την αγία ζωή του Αθανασίου, μετά από σκευωρία, τον έβαλαν σ\' ένα πλοίο και όταν έφτασαν στ\' ανοιχτά του Ελλησπόντου, τον έριξαν στη θάλασσα και τον έπνιξαν. \"Ετσι πήρε το στεφάνι του μαρτυρίου κατά το έτος 1846.


Περί των Αγίω Όρει υπό των Λατίνων (παπικών) μαρτυρησάντων\"
Κατά τον 13ον αιώνα, μαρτύρησαν στο Άγιον Όρος από τους Λατίνους, μοναχοί των Ιερών Μονών Βατοπεδίου, Ιβήρων, Ζωγράφου και της Σκήτης των Καρυών. Από την \'Ορθόδοξη Εκκλησία ή μνήμη τους καθιερώθηκε ως εξής: Την 4η Ιανουαρίου γιορτάζουν ο Άγιος Ευθύμιος, ηγούμενος της Μονής Βατοπεδίου και μαζί μ\' αυτόν oi 12 πνιγέντες μοναχοί. Την 13η Μαΐου γιορτάζουν οι Οσιομάρτυρες της Μονής Ιβήρων. Την 22α Σεπτεμβρίου γιορτάζουν οι 26 Οσιομάρτυρες της Μονής Ζωγράφου, πού τους έκαψαν ζωντανούς (ή Μονή Ζωγράφου τους γιορτάζει 10 Οκτωβρίου). Τα ονόματα τους είναι: Θωμάς ηγούμενος, Βαρσανούφιος, Κύριλλος, Μιχαϊος (ή Μιχαίας), Σίμων, Ίλαρίων, Ιάκωβος, έτερος Ιάκωβος, Ίώθ, Κυπριανός, Σάββας, Μαρτινιανός, Κοσμάς, Σέργιος, Μηνάς, Ίωάσαφ, Ίωαννίκιος, Παύλος, Αντώνιος, Ευθύμιος, Δομέτιος, Παρθένιος και τέσσερα ακόμα άτομα πού τα ονόματα τους είναι άγνωστα. Την 5η Δεκεμβρίου γιορτάζουν οι Οσιομάρτυρες της Σκήτης των Καρυών.


ΟΙ ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ Νταού Πεντέλης
Κατά την εποχή πού οι Αλγερινοί πειρατές λεηλατούσαν και ερήμωναν τα παράλια μέρη, είχαν πιάσει λιμάνι στη Ραφίνα κατά τις ήμερες της Μεγάλης Εβδομάδας. Την ήμερα της Ανάστασης, κάποιος υπηρέτης της Μονής, πού μισούσε τους μοναχούς, συνεννοήθηκε με τους πειρατές και τους έμπασε στη Μονή την ώρα πού οι μοναχοί γιόρταζαν την Ανάσταση. Τότε οι πειρατές έσφαξαν όλους τους μοναχούς, λεηλάτησαν και ερήμωσαν τη Μονή και κατόπιν έφυγαν. Σώθηκε δε, μόνο ένας Ιερέας με τον υποτακτικό του, πού είχε πάει στο μετόχι Γεροτσακούλι και έκανε την Ανάσταση στους εκεί κολλήγους. Όταν επέστρεψε το απόγευμα της Κυριακής, βρήκε στη Μονή δια-σκορπισμένα τα σφαγμένα σώματα των συμμοναστών του και αφού τα παρέλαβε με τιμή τα ενταφίασε. Το γεγονός συνέβη στα τέλη του 17ου αιώνα.


Ο ΝΕΟΣ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΝΙΚΗΤΑΣ πού μαρτύρησε στις Σέρρες
Γεννήθηκε στην Τραπεζούντα του Πόντου, περίπου το 1760 με 1770. Για τους γονείς και συγγενείς του Αγίου δεν γνωρίζουμε τίποτα το σπουδαίο. Ξέρουμε μόνο πώς ήταν κρυπτοχριστιανοί. ο ίδιος σε ώριμη ηλικία πήγε στο Άγιον Όρος και συγκεκριμένα στη Σκήτη της Αγίας Άννας, όπου υποτάχθηκε στον έμπειρο γέροντα της Καλύβης των Αρχαγγέλων, πού βρίσκεται πάνω από το Κυριάκο της Σκήτης. ο πνευματικός του, βλέποντας την πνευματική προκοπή του τον έκειρε μεγαλόσχημα μοναχό με το όνομα Νικήτας. Κατόπιν ο Νικήτας πήγε στο μοναστήρι του Αγίου Παντελεήμονα ή αλλιώς των Ρώσσων, πού είχε μετατραπεί σε κοινόβιο. Εκεί χειροτονήθηκε διάκονος και έπειτα πρεσβύτερος. Την καρδιά όμως του Νικήτα, κατέλαβε ο πόθος του μαρτυρίου. Αφού λοιπόν πήρε την ευχή του πνευματικού του, έφτασε στις Σέρρες. Ήταν Μεγάλη Δευτέρα 30 Μαρτίου 1808, όταν επισκέφθηκε το Μετόχι της Ιεράς Μονής Είκοσιφοινίσσης Παναγίας Ήλιοκάλλεως, πού ήταν σχεδόν μέσα στην πόλη. Εκεί ο Νικήτας φιλοξενήθηκε, προσευχήθηκε και κοινώνησε των \'Αχράντων Μυστηρίων και τη Μεγάλη Τρίτη, παρουσιάστηκε στις τούρκικες αρχές, όπου με σοφία και θάρρος κήρυξε τον Χριστό. Φυλακίστηκε και βασανίστηκε με τον πιο βάρβαρο τρόπο, τελικά στις 4 ή 5 \'Απριλίου 1808, ήμερα της \'Ανάστασης του Κυρίου απαγχονίστηκε στην τοποθεσία Τζεριάχ - Παζάρ. Το βράδυ της Τρίτης Διακαινησίμου, οι Χριστιανοί πήραν το σώμα του και το ενταφίασαν στην εκκλησία του \'Αγίου Νικολάου. ο Άγιος στον τόπο του μαρτυρίου του, στις Σέρρες, τιμάται σαν Πολιούχος. Γιορτάζεται δε πανηγυρικά την Κυριακή του Θωμά.


Ο ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ο Σκυλόσοφος Μητροπολίτης Λάρισας
Το βιογραφικό του σημείωμα, αναφέρεται στο \"Λεξικό Νεομαρτύρων\" του Περαντώνη ως εξής: Διονύσιος ο Σκυλόσοφος, Μητροπολίτης Λαρίσης. Ούτος ήτο Ιεράρχης έλλογιμώτατος και φιλόσοφος, χλευαστικώς υπό των Τούρκων \"σκυλόσοφος\" αποκαλούμενος. Εν Τρίκκη εδρεύων ούτος και παρακινηθείς υπό του Δουκός του Νεβέρ, αναγνωρισθέντος υπό πολλών Ιεραρχών, ως έχοντος κληρονομικά δικαιώματα επί του θρόνου των Παλαιολόγων, προυκάλεσε τω 1600 την κατά των Τούρκων έξέγερσιν του Χριστιανικού λαού, όν και καθώπλισεν, άνευ πολεμικής προπαρασκευής, δια της πίστεως εις την έλευθερίαν και του θρησκευτικού ενθουσιασμού. Μετά την άποτυχίαν της επαναστάσεως ταύτης, κατέφυγεν εις την Δύσιν, καταδιωχθείς υπό των Τούρκων. \'Ορμηθείς άργότερον εκ της Μονής του αγίου Δημητρίου του Διχούνη, κειμένης μεταξύ Παραμυθίας, Καρασόβου και Ραδοβίτσης, είσέβαλεν εις Ιωάννινα τω 1611 και έπολιόρκησε το Διοικητήριο. Καταπνιγείσης και ταύτης της επαναστάσεως ο Διονύσιος έκρύβη εις τι σπήλαιον της εν τη λίμνη των Ιωαννίνων νησίδος. Προδοθείς υπό των Εδραίων και συλληφθείς υπό των Τούρκων, υπέστη φρικτά βασανιστήρια, παραμένων αδούλωτος την ψυχήν και πιστός εις την Χριστιανικήν πίστιν. ΟΙ Τούρκοι εξέδειραν τον άγιον ζώντα και παραγεμίσαντες το δέρμα αυτού δι\' άχυρων περιήγαγαν αυτό εις διαφόρους πόλεις. Κομίσαντες τούτο εις Κωνσταντινούπολιν, το επέδειξαν εις τον Σουλτάνον, όστις φρικιάσας επί τη οικτρή ταύτη θέα, ήγέρθη από του θρόνου. ΟΙ σύγχρονοι του Διουνυσίου έπέκριναν αυτόν μέχρι τοιούτου σημείου, ώστε το Πατριαρχείο έκήρυξεν αυτόν έκπτωτον του θρόνου Λαρίσης. Εκ του λόγου τούτου αιτιολογείται πιθανώς ή έλλειψις πάσης μνείας του αγίου τούτου ανδρός, όστις ήδικήθη υπό της ιστορίας, εν τοις συναξαρισταίς. Παρά ταύτα ο μάρτυς ούτος δια την εν Χριστώ άθλησιν αυτού τιμάται ως άγιος εν Ηπείρω. Μνεία του αγίου τούτου ελλείπει εκ της τοπικής αγιολογίας Μητροπόλεως Ιωαννίνων και Λαρίσης, εν Ημερολογίω της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ωσαύτως ουδεμία μνεία του αγίου γίνεται εν Μ. Εύχολογίω και τω Άγιολογίω Σωφρ. Εύστρατιάδου.


Ο ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ επίσκοπος Χυτρών Κύπρου*
Άγνωστος στους Συναξαριστές, γνωστός όμως στην Εκκλησία της Κύπρου. Συνδεόταν αδελφικά με τον προκάτοχο του επίσκοπο Πάππο και έκαναν πολλά θαύματα, πού τους αξίωσε ο Θεός να κάνουν, λόγω της μεγάλης τους αρετής.


Ο ΟΣΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ο Πεντασχινίτης*
Άγιος και αυτός της Εκκλησίας της Κύπρου από το Πεντάστιχο, πού έκανε πολλά θαύματα.


Ο ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ο Δαιμονοκαταλύτης*
Καταγόταν από την Τραπεζούντα και μόνασε στη Μονή του αγίου Φωκά του Διάπλου, στην οποία έκανε και ηγούμενος, επί αρχιερατείας του Τραπεζούντας Νικηφόρου. Ήταν ενάρετος, ευσεβής και έλαβε από τον Θεό το χάρισμα να βγάζει πονηρά πνεύματα, από το οποίο πήρε και την επωνυμία Δαιμονοκαταλύτης. Ή φήμη των θαυμάτων του διαδόθηκε μέχρι το Βυζάντιο, όπου προσκλήθηκε από τον βασιλιά Θεόφιλο (829-842) για να θεραπεύσει την δαιμονισμένη κόρη του. Για τη σοφία του και τα περιβόητα θαύματα του, ανέβηκε στον μητροπολιτικό θρόνο της Τραπεζούντας. Χειροτονήθηκε στην Κωνσταντινούπολη από τον Πατριάρχη Μεθόδιο (843-847) και πήγε στην Τραπεζούντα με πολλές τιμές. Όταν έφτασε εκεί, εγκαταστάθηκε στη Μονή του Αγίου Φωκά, όπου έμενε συνεχώς. Δύο φορές την εβδομάδα, Σάββατο και Κυριακή, πήγαινε στον μητροπολιτικό ναό της Χρυσοκεφάλου, για να διδάξει στο λαό. Έζησε ζωή θεάρεστη και πέθανε ειρηνικά στα μέσα του 9ου αιώνα. Τον έθαψαν στη Μονή του αγίου Φωκά, πού πήρε αργότερα το όνομα του, δηλαδή Αθανασίου του Δαιμονοκαταλύτου.
[b][font=arial]Χωρίς στρουμφάκι, δεν γίνεται δουλειά εδώ μέσα![/font][/b]

Βασιλείου Μάριος

ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ & ΑΜΜΩΝ*
Άγιοι της Κυπριακής Εκκλησίας, πού μαρτύρησαν στο Σολέα και υπήρξαν μαθητές του Ώριγένη. (Άρχιμ. Κυπριανού Ιστορία της Κύπρου, σελ. 518).

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΛΕΞΙΟΣ Αρχιεπίσκοπος Κύπρου*
Άγνωστος στους Συναξαριστές. Μνημονεύεται μεταξύ των Αγίων της Κυπριακής Εκκλησίας από τον Λεόντιο Μαχαίρα.


Ο ΑΓΙΟΣ ΑΝΘΙΜΟΣ ο Αθηνών και επίσκοπος Κρήτης ο νέος ομολογητής
Άγνωστος στους Συναξαριστές. Στο Συνοδικό της Μητροπόλεως Κρήτης, πού εκδόθηκε το 1933, συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των Αρχιεπισκόπων Κρήτης σαν \"νέος ομολογητής\". Αυτός, μετά από πρόσκληση των Κρητών, στάλθηκε από το Πατριαρχείο στην Κρήτη σαν Αρχιεπίσκοπος, αφού μετατέθηκε από την Μητρόπολη Αθηνών. ΟΙ Ενετοί όμως, μετά την επανάσταση των Κρητών, επανακατέλαβαν το νησί και συνέλαβαν τον Άνθιμο, επειδή δεν δέχτηκε να τους υπακούσει. Τον έριξαν στη φυλακή, όπου για τρία χρόνια υπέστη σκληρές ταλαιπωρίες και έτσι άφησε την τελευταία του πνοή μέσα στη φυλακή, στα μεσάτου 14ου αιώνα.


Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΓΑ*
Άγνωστος στους Συναξαριστές, καταριθμείται από τον Delehaye μεταξύ των αγίων της Κύπρου.


Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΙΣΤΟΚΛΕΙΑΝΟΣ ο επίσκοπος*
Άγνωστος στους Συναξαριστές. Από κάποια διήγηση μαθαίνουμε ότι αυτός, αφού θεραπεύτηκε από τους αποστόλους Παύλο και Βαρνάβα από τη λέπρα, στην Αντιόχεια, χειροτονήθηκε επίσκοπος και στάλθηκε στην Κύπρο για να κηρύξει το Ευαγγέλιο (βλέπε Χάκκεττ, Ιστορία της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Κύπρου, τόμος Β\', σελ. 168. Μετάφραση Χαρ. Παπαϊωάννου και Delehaye, Les Saints de Chypre,σελ. 236, 260).


Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΙΣΤΩΝ επίσκοπος Αρσινόης *
Κύπριος Άγιος, πού μνημονεύεται από τον Νεόφυτο τον Έγκλειστο σαν θαυματουργός \"περιβόητος κατά δαιμόνων άριστος άριστεύς\". (Delehaye, Les Saints de ΟΙιγρΓβ,σελ. 236, 260).


Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΚΑΔΙΟΣ Αρχιεπίσκοπος Κύπρου*
Άγνωστος στους Συναξαριστές. Συγκαταριθμείτε υπό του Μαχαιρά (σελ. 67) μεταξύ των Αγίων της Κυπριακής Εκκλησίας.


Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΣ ο Αυτωρειανός Πατριάρχης Κωνσταντινούπολης*
Ό Γεδεών στο Εορτολόγιο του (σελ. 216-217), βεβαιώνει ότι συνάντησε Ακολουθία του Αρσενίου αυτού σε κάποιο μουσικό χειρόγραφο, πού ψάλλεται τον \'Οκτώβριο, αλλά δεν θυμάται ποια μέρα του μήνα αυτού. ο Αρσένιος λοιπόν αυτός, γεννήθηκε στην Κων/πολη από οικογένεια επίσημη και έγινε μοναχός στην \'Οξεία. Κατόπιν αποσύρθηκε κοντά στη λίμνη της Άπολλωνιάδος, όπου αυστηρά ασκήτευε. Στη συνέχεια, κλήθηκε από τον Θεόδωρο Λάσκαρη στη Νίκαια, όπου αναδείχθηκε Πατριάρχης το 1255. Το 1260 όμως, ο αυτοκράτορας Μιχαήλ, τον κατεβάζει από τον Θρόνο, με την κατηγορία ότι δήθεν συμμετείχε στην τύφλωση του διαδόχου του Λάσκαρη Καλοϊωάννου. Ανακλήθηκε στον πατριαρχικό θρόνο το 1261, αυτή τη φορά από την Νίκαια στην Κων/πολη, όπου και πάλι εκθρονίστηκε το 1267. Εξορίστηκε στον Μαρμαρά, όπου και πέθανε.


Ο ΟΣΙΟΣ ΒΑΡΑΣ*
Συναντάται μόνο στον Βυζαντινό Εορτολόγιο του Γεδεών (σελ. 217). Έζησε επί Ζήνωνος και ασκήτευε έξω από τα τείχη της Κωνσταντινούπολης, όπου και ανήγειρε και ναό του Προδρόμου.


Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΔΙΟΣ επίσκοπος & Ομολογητής*
Αναφέρεται στη βιογραφία του ιερομάρτυρα Μίλου (10 Νοεμβρίου) σαν μάρτυρας πού χειροτόνησε τον Μίλο. Στους Συναξαριστές δεν ορίζεται ιδιαίτερα ή μνήμη του.


Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ο Νεομάρτυρας ο εν Μαγνησία\"*
Ήταν υπηρέτης Τούρκου στη Μαγνησία, πού φορούσε, όπως χαρακτηριστικά γράφεται, και φέσι. Όταν έφυγε από τη δούλεψη του κυρίου του και πέταξε το φέσι, τότε εξαναγκάστηκε να αρνηθεί τον Χριστό. ο Γεώργιος όμως, έμεινε σταθερός στη χριστιανική πίστη του και ρίχτηκε στη φυλακή. Κατόπιν μαστιγώθηκε σκληρά και μετά τρεις ήμερες πέθανε το 1796. (Νέον Μαρτυρολόγιον Δουκάκη σελ. 45).


Η ΑΓΙΑ ΕΙΡΗΝΗ ή θυγατέρα του Αγίου Σπυρίδωνα*
Δεν την αναφέρουν ο\'ι Συναξαριστές. Καταριθμείται όμως, μεταξύ των Αγίων της Κυπριακής Εκκλησίας (βλέπε Delehaye, Les Saints de Chypre, σελ. 262).


ΟΙ ΑΓΙΟΙ 300 ΜΑΡΤΥΡΕΣ και ΟΣΙΟΙ οι λεγόμενοι αλαμάνοι, πού μαρτύρησαν στην Κύπρο*
Για τους Μάρτυρες και Όσιους αυτούς, ο Σωφρόνιος Εύστρατιάδης στο Αγιολόγιο του, αναφέρει ακριβώς τα εξής: Τούτων τον βίον έξέδωκεν ο Σάθας υπό τον τίτλον: Vies des Saints Alemands de Γ Eglise de Chypre publiees par Constantin Sathas, Genes 1884. Ήσαν μοναχοί και λαϊκοί, εκ διαφόρων τόπων και χωρών ορμώμενοι, καταφυγόντες εκ Παλαιστίνης ένεκα των εκεί διωγμών εις Κύπρον πότε τούτο έγένετο διαφωνούσιν οι περί αυτούς άσχοληθέντες Λεόντιος ο Μαχαιράς (σ. 68) δέχεται ως χρόνον της καθόδου αυτών εις Κύπρον ότε ή Παλαιστίνη κατελήφθη υπό των Τούρκων ο Σάβας φρονεί ότι ή μετανάστευσις αύτη των αγίων εις Κύπρον έγένετο περί τα τέλη του ζ\' αιώνος επί της κατοχής της νήσου υπό των Αράβων και άλλοι άλλως (ιδ. περί τούτων πλατύτερον εν τη Ιστορία της ορθοδόξου Εκκλησίας της Κύπρου υπό Χάκκεττ, τ. Β\' σ. 273 κ.έ. μετάφρασις Χ. Παπαϊωάννου). Εν τω Χρονικώ του Μαχαιρά εύρηται πίναξ ονομάτων τινών (52) εκ των τριακοσίων τούτων αγίων, τους οποίους ο μεταφράσας την Ίστορίαν του Χάκκεττ Χαρίλαος Παπαϊωάννου κατέταξενάλφαβητικώς, συμπεριλα-βών και όσους ο Κυπριανός και Delehaye άναγράφουσιν, ως εξής: Αγάπιος, Αλέξανδρος (εις τον Κούρδακαν), Αναστάσιος (17 Σεπτεμ.), Ανδρόνικος, Αρτέμιος ή Άρτέμων, Αυξέντιος ή Αύξουθένιος, ή Έξουθένιος (28 Σεπτεμβ.), Βαλάντιος, Βαρλαάμ (εις την Ταμασίαν), Βαρνάβας (\"εις την Περιστερώναν του κούντη τε-Τσάρφ\"), Βαρνάβας μοναχός (\"εις την Βάσαν\"), Βασίλειος επίσκοπος (εν Πέραν), Γεώργιος ο Βαβατσινιώτης, Γεώργιος έπιτηδεώτης, Γεώργιος περαχωρίτης, Γεώργιος ο του Σαλαμάνου, Δημητριανός επίσκοπος εν Πέραν, Ειρηνικός ή Άρνιακός (\"προς την Ζωτίαν\"), Έλπίδιος (\"εις την Κοφίνουν\"), Έπαφρόδιτος, Επίκτητος (12 Όκτωβρ. \"προ του κάζα Πιφάνη\"), Έπιφάνιος (\"προς την Κυθρίαν ο άγιος Έπιφάνιος· το κοιμητήριόν του είναι εις μοναξίαν και οι τόποι έρημώθησαν, επήραν την άγίαν του κάραν και τα εικονίσματα και έβαλαν τα εις φύλαξιν εις τον Κουτζουβέντην\", Μαχαιράς, σ. 68), Έπιφάνιος (\"έτερος Έπιφάνιος εις τον Κούρδακαν\"), Ερμογένης (5 Όκτωβρ.), Ευτύχιος, Εύφημιανός (\"εις το Λευκόνικον ο άγιος Εύφημιανός\"),Ήλιόφωτος ή Άλιφώτες (13 Ιουλίου \"εις την Άχεράν ο άγιος Ήλιόφωτος\"), Ηράκλειος (\"εις την Κοφίνουν ο άγιος Ηράκλειος επίσκοπος\"), Θέλθας, Θεοδόσιος, Θεράπων (\"εις τήν Σύνταν\"), Θεράπων (14 Μαΐου), Ίλαρίων ο νέος (\"εις το κάστρον του αγίου Ίλαρίου\"), Ιωάννης όσιος, φίλος του αγίου Κενδέου, Ιωσήφ (\"εις τον Λυθροδώνταν\"), Καλάντιος ή Καλαντίων εν Ταμασία, Κασσιανός ο της Γλυφός, Κασσιανός ο της Άξύλου, Κενδέας (6 Όκτωβρ.), Κουρνούτας, ή Κουρνούτος ή Κορνούτιος (12 Σεπτ. \"εις τον Άχεράν\", κατά τον Μαχαιράν, \"εις την Λευκοσίαν\", κατά τον Κυπριανόν), Κωνσταντίνος (1 Ιουλίου), Παμμέγιστος (εις την Άχεράν), Παμφοδίτης (είς την Άχεράν), Παφνούτιος (είς την Άχεράν), Πηγών (είς την Άρόδαν), Πολέμιος (είς του Μόρφου), Σωζόμενος (είς την Ποταμίαν ένθα δεικνύεται και το άντρον, εν ω ήσκήτευσεν), Σωτήριχος (εις το Παλαίκυθρον), Φώτιος (\"ακόμη ο άγιος Φώτιος πλησίον Άθιένου και κράζουν τον άγιον Φώτην και εορτάζεται ιη\' Ιουλίου και πολομά πολλά θαύματα και είναι από τ\'\", Μαχαιράς, σ. 70). Χαρέτης ή Χαρέστης ή Χαρίτων (είς τον Κούρδακαν), Χριστόφορος (εις την Άρόδαν), Χριστόφορος (είς την Κοφίνουν).


Ο ΑΓΙΟΣ ΕΡΜΑΟΣ*
Άγνωστος στους Συναξαριστές. Προστίθεται στο Εορτολόγιο του Γεδεών σ. 217 για το λόγο ότι σωζόταν Μονή στ\' όνομα του στα μέσα του 5ου αιώνα.


Ο ΑΓΙΟΣ ΕΡΜΟΛΑΟΣ ο Ανάργυρος & θαυματουργός*
Άγνωστος στους Συναξαριστές, αλλά γνωστός στην Εκκλησία της Κύπρου, όπου κατατάσσεται μεταξύ των θαυματουργών Αναργύρων και εγκωμιάζεται από τον Νεόφυτο τον Έγκλειστο. (Βλέπε και Delehaye, Les Saints de Chypre, σελ. 267,290).


[Η ΑΓΙΑ ΕΥΠΡΕΠΕΙΑ]
Στην τοποθεσία \"Άργαλα\" της Λέσβου βρέθηκε σε ανασκαφές κατά το 1931, σταυρόσχημο μαρτύριο με δύο τάφους, πού περιείχαν οστά θρυμματισμένα. Επίσης στον \'ίδιο χώρο βρέθηκαν τα ερείπια μεγάλης βασιλικής με βαπτιστήριο, πού θεωρούνται κτίσματα του ΣΤ\' αιώνος. Πάνω στα ερείπια αυτά υπήρχε το παλαιό έξωκκλησάκι της Αγίας Ευρέπειας, πού υπάρχει και σήμερα. Επειδή στον κατάλογο των αγίων της Εκκλησίας δεν υπάρχει αγία με το όνομα αυτό, παραμένει το ερώτημα μήπως μαρτύρησε ατή Λέσβο κάποια άγνωστη σε μας αγία με το όνομα αυτό και εξηγείται έτσι ή ύπαρξη του παλαιού αυτού ναϋδρίου στο όνομα της.


Ο ΑΓΙΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ επίσκοπος Άμαθούντος ή Τριμυθούντος *
Συγκαταλέγεται μεταξύ των Αγίων της Κυπριακής Εκκλησίας (βλέπε Delehaye, Les Saints de Chypre, σελ. 262,3).


Ο ΟΣΙΟΣ ΕΥΦΗΜΙΟΣ*
Μνημονεύεται στο Βυζαντινό Εορτολόγιο του Γεδεών σελ. 217, για το λόγο ότι υπήρχε Μονή στο όνομα του στην Κων/πο-λη επί Πατριάρχου Μήνα.


Ο ΟΣΙΟΣ ΗΛΙΑΣ ο Σπηλαιώτης*
Άγνωστος στους Συναξαριστές. Σύμφωνα με πληροφορίες του J. Coyon, L\' Italie Meridionale et Γ Empire Byzantin, Paris 1904, ο όσιος αυτός καταγόταν από το Ρήγιο της Καλαβρίας και έζησε από το 850 έως το 930. (Ή μνήμη του, από Αγιολόγιο, αναφέρεται και στις 11 Σεπτεμβρίου).


Ο ΑΓΙΟΣ ΗΣΑΙΑΣ ο Αρχιεπίσκοπος*
Από τον Μαχαίρα φέρεται μεταξύ των Αγίων της Κυπριακής Εκκλησίας.


Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ Αρχιεπίσκοπος Κύπρου*
Ό Μαχαίρας, μεταξύ των Αγίων της Κύπρου, συγκαταλέγει και δύο Αρχιεπισκόπους αυτής, τον Θεόδωρο Α\' και τον Θεόδωρο Β\'.


ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΘΕΟΔΩΡΟΣ, ΛΑΜΠΡΟΣ, ΘΕΟΔΩΡΟΣ (άλλος), ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ & ΜΙΧΑΗΛ
Το Συναξάρι τους, καθώς και το έτος μαρτυρίου τους (1835), είναι πανομοιότυπα μ\' αυτά των πέντε μαρτύρων εν Σαμοθράκη. Προφανώς κάποια σύγχυση έγινε με τον αριθμό των προσώπων καθώς και με τις ονομασίες τους.


Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΠΡΟΒΟΣ επίσκοπος Κύπρου*
Κατά τον Κυπριανό (Ιστορία της Κύπρου σελ. 520 και Delehaye) ήταν σύγχρονος του Αγίου Επιφανίου και έγινε επίσκοπος Καρπασίας. Συναριθμείται μεταξύ των \'Αγίων της Κυπριακής Εκκλησίας.


Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ ο Κουβικουλάριος και Ομολογητής*
Ή μνήμη του σύμφωνα με το Εορτολόγιο του Γεδεών (σελ. 217-218), όπου λέγεται ότι ήταν \"κοιτωνίτης\" του Κων/νου του Κοπρώνυμου, και επί Λέοντα του Ίσαύρου για την προσκύνηση των \'Αγίων Εικόνων φυλακίστηκε και πέθανε το 780 σαν Ομολογητής της \'Ορθής Πίστης.


Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ επίσκοπος Σολέας*
Συγκαταλέγεται μεταξύ των \'Αγίων της Κύπρου. Καταγόταν από τη Λευκωσία και έγινε επίσκοπος Σολέας. Παραιτήθηκε του θρόνου και πήγε σε ερημητήριο του Μέσα Ποταμού στους πρόποδες του Τροόδους και εκεί έκανε ζωή ασκητική. Πέθανε ειρηνικά το 1550.


Ο ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΣ \"ό εν τω όρει του Κουζηνού\"*
Άγνωστος στους Συναξαριστές. Είναι Κύπριος Άγιος και γίνεται λόγος γι\' αυτόν στον Λαυριωτικό Κώδικα Λ 99 φ. 92.


Ο ΑΓΙΟΣ ΙΑΣΩΝ*
Συγκαταλέγεται από τον Delehaye μεταξύ των \'Αγίων της Κυπριακής Εκκλησίας (Les Saints de Chypre σελ. 234-262).


Ο ΑΓΙΟΣ ΙΛΑΡΙΟΣ Αρχιεπίσκοπος Σαλαμίνος*
Συγκαταλέγεται μεταξύ των \'Αγίων της Κύπρου. Άγνωστο πότε έζησε. (Βλέπε Ιστορία της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Κύπρου του Χάκκεττ, τόμ. Β\' σελ. 71-189. Μετάφραση Χ. Παπαϊωάννου).


Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ*
Ό Άγιος αυτός είναι άγνωστος στους Συναξαριστές, γνωστός όμως στην Κύπρο, απ\' όπου καταγόταν. Γι\' αυτόν ο Κυπριανός (Ίστορ. σελ. 521) γράφει: \"Ιωάννης από την Πάφον, του οποίου το λείψανον ευρίσκεται όλάκερον εις το χωρίον όπου άναπαύτηκεν, καθώς ευρίσκεται εις την Ακολουθίαν του\" (Βλ. και Delehaye, Les Saints de Chypre σελ. 263). ο Μαχαιράς (σελ. 67) αναφέρει μεταξύ των αγίων της Κύπρου και κάποιον Ιωάννη αρχιεπίσκοπο, πού δεν είναι σαφές αν είναι ο ίδιος μ\' αυτόν τον συγκεκριμένο Άγιο.


ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΙΩΑΝΝΗΣ & ΚΟΝΩΝ*
Ήταν μοναχοί πού ασκήτευαν στο Άγιον Όρος και το 1228 πήγαν στην Κύπρο, όπου ησύχαζαν στη Μονή της Καντάρας. Τότε τη μεγαλόνησο, είχαν υπό την κατοχή τους οι Λατίνοι, πού απαίτησαν από τους Αγίους αυτούς να αλλάξουν το ορθόδοξο φρόνημα τους. Αυτοί όμως, στάθηκαν αμετακίνητοι στην ορθόδοξη πίστη τους, με αποτέλεσμα να βασανιστούν και να φυλακιστούν. Στο τέλος, μαζί με άλλους 11 ορθόδοξους χριστιανούς, τους έκαψαν ζωντανούς και έτσι έλαβαν το αθάνατο βραβείο της αιωνιότητας (βλ. Κ. Σάβας, Μεσαίων. Βιβλ. τ. Β\', σ. 20-39). Στους Συναξαριστές ή μνήμη τους δεν αναφέρεται.


Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ De Montfort*
Στο Κυπριακό Αγιολόγιο συγκαταλέγεται και ο Γάλλος ευγενής Ιωάννης, ο όποιος έζησε ζωή αγία και πέθανε το 1248 στη Λευκωσία. Τάφηκε στη Μονή Beaulieu και το σώμα του παρέμεινε αδιάφθορο, προσελκύοντας πλήθος πιοτών Κυπρίων και ξένων. (Βλ. Χάκκετ, Ιστορία της \'Ορθοδόξου Εκκλησίας της Κύπρου τ. Β\' σελ. 287, μετάφραση Χ. Παπαϊωάννου).


Η ΑΓΙΑ ΚΑΛΛΙΤΡΟΠΟΣ
Ήταν αδελφή του Αγίου Έπιφανίου και συγκαταλέγεται υπό του Delehaye (Les Saints de Chypre σελ. 262) μεταξύ των Αγίων της Κυπριακής Εκκλησίας. Άγνωστη στους Συναξαριστές.


Η ΑΓΙΑ ΚΕΛΕΡΙΝΗ*
Ή μνήμη της σύμφωνα με το Βυζαντινό Εορτολόγιο του Γεδεών. Όπως λέγεται σ\' αυτό, στα μέσα του 5ου αιώνα, υπήρχε ναός στην Κωνσταντινούπολη στο όνομα της μάρτυρος αυτής.


Ο ΑΓΙΟΣ ΚΙΛΙΣΙΟΣ*
Γνωστός Άγιος στην Κύπρο, απ\' όπου και καταγόταν. Δεν συναντάται πουθενά. Αναφέρεται μεταξύ των \'Αγίων της Κύπρου από τον Κυπριανό (Ιστ. 521 και Delehaye, Les Saints de Chypre σελ. 268).


ΟΙ ΑΓΙΕΣ ΚΟΣΜΙΑ & ΣΤΕΦΑΝΙΣ*
Ή μνήμη τους κατά το Βυζ. Εορτολόγιο του Γεδεών (σελ. 220). Μόνασαν στη Μονή των Τριαναρών με την ευλογία του οσίου Αυξεντίου του \"εν τω Βουνώ\", όπου και απεβίωσαν ειρηνικά.


Η ΑΓΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑ*
Άγνωστη στους Συναξαριστές. Καταγόταν από την Κύπρο και εθεωρείτο προστάτιδα της Πάφου (βλ. Κυπριανού, Ιστορία της Κύπρου σελ. 526).


Ο ΑΓΙΟΣ ΛΕΟΝΤΙΟΣ επίσκοπος Νεάπολης Κύπρου*
Άγνωστος στους Συναξαριστές. ο Κυπριανός στην Ιστορία της Κύπρου (σελ. 522) τον συναριθμεί με τους Κύπριους Αγίους. Είναι ο γνωστός συγγραφέας του βίου του Αγίου Ιωάννη του Ελεήμονα και Συμεών του σάλου, καθώς και άλλων έργων. Έζησε στα χρόνια του Μαυρικίου (582-602) και στην 7η Οικουμενική Σύνοδο ο Κωνστάντιας Κωνσταντίνος, εξέφρασε πολύ καλή γνώμη γι\' αυτόν.

 
Ο ΟΣΙΟΣ ΜΑΚΑΡΙΟΣ*
Ή μνήμη του αναφέρεται στο Βυζαντινό Εορτολόγιο του Γε-δεών (σελ. 219). Άγνωστος στους Συναξαριστές. Λέγεται ότι καταγόταν από τη Σαμψούντα και μετά τον θάνατο της συζύγου του έφυγε στα Λάτρο όρος και στην εκεί Μονή έκάρη μοναχός. Κατόπιν πήγε στη Μονή του Κρίτζους και τελευταία στην Κωνσταντινούπολη, στη Μονή της Θεοτόκου του Καλλίου (στα μέσα του 14ου αιώνα), όπου όσιακά αφού έζησε απεβίωσε ειρηνικά.


Ο ΑΓΙΟΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΟΣ επίσκοπος Δαμασίας ή Λευκωσίας*
Αγνοείται από τους Συναξαριστές και συγκαταριθμεΐται μεταξύ των \'Αγίων της Κύπρου από τον Λεόντιο Μαχαιρά. \'Ονομάζεται δε απ\' αυτόν επίσκοπος Δαμασίας και από τον Lusignan (Description de toute Γ ile de Chypre, Paris 1580) επίσκοπος Λευκωσίας, πού ίδρυσε Μονή στην έδρα της επισκοπής του.


Ο ΟΣΙΟΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΟΣ*
Μνημονεύεται στο Βυζαντινό Εορτολόγιο του Γεδεών (σελ. 219). Έζησε στα μέσα του 5ου αιώνα. Άλλες πληροφορίες για την ζωή του δεν έχουμε.


Ο ΑΓΙΟΣ ΜΙΧΑΗΛ ο Κηρουλάριος Πατριάρχης Κωνσταντινούπολης*
Πουθενά δεν συναντάμε τη μνήμη του. \'Αναγράφεται στο Βυζαντινό Εορτολόγιο του Γεδεών (σελ. 219), πού νομίζει ότι ή μνήμη του \'Αγίου αυτού μπήκε στο εορτολόγιο της Μονής των Ουρανίων Δυνάμεων, επειδή εκεί ήταν θαμμένος.


Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΙΛΟΣ Αρχιεπίσκοπος Κύπρου*
Άγνωστος στους Συναξαριστές. Συμπεριλαμβάνεται από τον Λεόντιο Μαχαίρα μεταξύ των Αγίων της Κύπρου.


Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ Αρχιεπίσκοπος*
Πουθενά στους Συναξαριστές δεν αναφέρεται ή μνήμη του. Στο Χρονικό του Μαχαιρά (σελ. 27) συναριθμείτε μεταξύ των Αγίων της Κύπρου.


Ο ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ επίσκοπος Πάφου*
Άγνωστος κι\' αυτός στους Συναξαριστές. Περιλαμβάνεται από τον Delehaye (Les Saints de Chypre σελ. 255) μεταξύ των Αγίων της Κύπρου.


Ο ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΩΝ επίσκοπος Αρσινόης Κύπρου*
Τον άγνωστο αυτό Άγιο στους Συναξαριστές, αναφέρει ο Νεόφυτος ο Έγκλειστος και ο Delehaye (Les Saints de Chypre σελ. 201, 203) τον κατατάσσει μεταξύ των αγίων της Κύπρου.


Η ΑΓΙΑ ΠΕΛΑΓΙΑ*
Μνημονεύεται από τον Delehaye σαν Κύπρια Άγια (Les Saints de Chypre, σελ. 245), πουθενά αλλού δεν συναντάται στους Συναξαριστές.


Ο ΑΓΙΟΣ ΠΕΡΑΤΗΣ*
Άγνωστος στους Συναξαριστές. Μνημονεύεται σε Κώδικα του 9ου αιώνα (890) της Εθνικής Βιβλιοθήκης των Παρισίων υπ\' αριθ. 1470, όπου στο φ. 1286 και το μαρτύριο του πού αρχίζει ως έξης: \"Επί Πέρσαντος το δεύτερον και Κλαυδιανού των υπάτων προ ιστ\' καλάνδων αύγούστων όπερ εστίν Ίουλίω Ζ\'\", επιγράφεται δε \"Μαρτύριον του αγίου Καλλινίκου Περάτου\".


Ο ΑΓΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ ο Ομολογητής επίσκοπος Γορδορυνείας (Σελευκείας)*
Ή μνήμη του αναφέρεται στο Βυζαντινό Εορτολόγιο του Γεδεών σελ. 220. Το λείψανο του, κατά τον Γεδεών, πού βρισκόταν στον ναό του αγίου Νικολάου, έξω από την πόλη, μετακόμισε ο Σύγκελλος Ευθύμιος το 900 στη Μονή του Τιμίου Προδρόμου στα Υψωμάθεια και συνέθεσε Ακολουθία του, πού δυστυχώς δεν σώζεται.


Η ΑΓΙΑ ΧΑΪΔΩ Παρθενομάρτυς*
Δεν έχουμε πολλά και σαφή βιογραφικά στοιχεία της. Γνωρίζουμε μόνο ότι έζησε τον 19ο αιώνα και ήταν κόρη από τη Βρόντου Κατερίνης ή από την περιοχή Ιωαννίνων ( ; ).


Ο ΑΓΙΟΣ ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ Αρχιεπίσκοπος Κύπρου*
Στο Χρονικό του Λεοντίου Μαχαιρά (σελ. 67 έκδ. Σάθα) ο Πλούταρχος συγκαταλέγεται μεταξύ των Αγίων της Κύπρου. Γι\' αυτόν όμως οι Συναξαριστές δεν αναφέρουν τίποτα. Στον πίνακα των επισκόπων Σαλαμίνας του Μαχαιρά ο Πλούταρχος φέρεται έκτος επίσκοπος Κύπρου, μαζί με τον απόστολο Βαρνάβα. Το όνομα του Πλούταρχου συναντάται σε επιγραφές του αγίου Σεργίου του 7ου αιώνα (βλ. Σακελλαρίου. Κυπριακά, σελ. 179-180).


Ο ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ επίσκοπος Σαλαμίνας Κύπρου*.
Αναφέρεται από τον Λεόντιο Μαχαιρά σελ. 67 μεταξύ των Αγίων της Κύπρου και πέμπτος στη σειρά επίσκοπος μετά τον απόστολο Βαρνάβα. Άγνωστος στους Συναξαριστές.


Ο ΑΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΟΣ*
Άγιος από την Κύπρο, για τον όποιο οι Συναξαριστές δεν αναφέρουν τίποτα. Περιλαμβάνεται από τον Κυπριανό (Ίστορ. Κύπρου, σελ. 518) και τον Delehaye (Les Saints de Chypre σελ. 234-235) μεταξύ των Αγίων της Κυπριακής Εκκλησίας.


Η ΑΓΙΑ ΣΑΒΙΝΑ*
Άγνωστη στους Συναξαριστές. Ή μνήμη της αναφέρεται στον Βατοπεδινό Κώδικα 1104 φ. 22ε μαζί με αυτή του Ίερομάρτυρα Πιονιού στις 14 Μαρτίου. Και στους δύο μάρτυρες, συνέθεσε Κανόνα κοινό ο Ποιητής Θεοφάνης. Από τον Κανόνα αυτό, φαίνεται ότι ή αγία Σαβίνα συνεμαρτύρησε μετά του αγίου Πιονιού. Άλλα τα γεγονότα σχετικά με τη ζωή και το μαρτύριο της παραμένουν άγνωστα.


Ο ΑΓΙΟΣ ΣΑΛΑΜΑΝΗΣ*
Αναφέρεται μεταξύ των Αγίων της Κύπρου, σαν μαθητής του αγίου Ιλαρίωνα από τον Delehaye (Les Saints de Chypre, σελ. 262). ΟΙ Συναξαριστές δεν αναφέρουν τίποτα γι\' αυτόν.


Ο ΑΓΙΟΣ ΣΕΡΓΙΟΣ*
Άγιος της Κυπριακής Εκκλησίας. Ίσως να είναι ο γνωστός Αρχιεπίσκοπος Κύπρου, πού έζησε στα μέσα του 7ου αιώνα. Αυτόν συμπεριλαμβάνουν μεταξύ των Αγίων ο Λεόντιος Μαχαιράς (σελ. 67, έκδ. Σάθα) και ο Delehaye (Les Saints de Chypre, σελ. 255). ο Άγιος αυτός αγνοείται από τους Συναξαριστές.


Ο ΟΣΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ ο Ευλαβής*
Ή μνήμη του αποσιωπάται από τους Συναξαριστές. Μνημονεύεται στο Βυζαντινό Εορτολόγιο του Γεδεών σελ. 220. Έζησε στα μέσα του 10ου αιώνα και έγινε δάσκαλος του Συμεών του νέου Θεολόγου, ο όποιος και συνέθεσε Ακολουθία σ\' αυτόν, πού δεν σώζεται.


Ο ΑΓΙΟΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ επίσκοπος Καρπασίας Κύπρου*.
Άγνωστος και αυτός στους Συναξαριστές. Συγκαταλέγεται μεταξύ των Αγίων της Κυπριακής εκκλησίας από τον Λεόντιο Μαχαιρά (σελ. 68, έκδ. Σάθα) και τον Delehaye (les Saints de Chypre, σελ. 255).


Ο ΑΓΙΟΣ ΤΙΜΩΝ*
Στον κατάλογο των Αγίων της Εκκλησίας της Κύπρου αναγράφεται και Τίμων ο Ιερόδουλος, από το χωριό Λαμπαδιστού, πού είλκυσε στη χριστιανική πίστη ο απόστολος Βαρνάβας, όπως και τον άλλο Ιερόδουλο Αριστίωνα (βλ. Χάκκεττ, Ιστορία της Ορθοδόξου Εκκλησίας Κύπρου, τόμ. Β\', σελ. 167, 210, μετάφραση Χ. Παπαϊωάννου).


Ο ΑΓΙΟΣ ΤΙΤΟΣ επίσκοπος Πάφου*
Άγνωστος στους Συναξαριστές. Συγκαταλέγεται μεταξύ των Αγίων της Κύπρου σαν μαθητής του αποστόλου Παύλου, από τον όποιο και χειροτονήθηκε επίσκοπος Πάφου. Στους καταλόγους του Le Quien φέρεται σαν δεύτερος επίσκοπος Πάφου μετά τον Επαφρά (βλ. Χάκκεττ, Ιστορία της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Κύπρου, τόμ. Β\', σελ. 210, μετάφραση Χ. Παπαϊωάννου).


Ο ΑΓΙΟΣ ΦΥΛΑΡΙΟΣ (ή Φυλαρίων)*
Αγνοείται από τους Συναξαριστές, αλλά συγκαταλέγεται μεταξύ των Αγίων της Κύπρου (βλ. Χάκκεττ, Ίστορ. της Όρθοδ. Εκκλησίας της Κύπρου, τ. Β\', σελ. 217, μετάφραση Χ. Παπαϊωάννου).


Ο ΟΣΙΟΣ ΦΩΚΙΩΝ μαθητής του Αγίου Ιλαρίωνα*
Άγνωστος κι αυτός στους Συναξαριστές. Συναριθμείτε από τον Delehaye (Les Saints de Chypre, σελ. 262) μεταξύ των Αγίων της Κυπριακής Εκκλησίας.


Ο ΑΓΙΟΣ ΛΕΑΝΔΡΟΣ*
Ή μνήμη του αναφέρεται επιγραμματικά στο \"Μικρόν Εύχολόγιον ή Άγιασματάριον\" έκδοση \"Αποστολικής Διακονίας\" 1956, χωρίς άλλες πληροφορίες. Πουθενά άλλου δεν αναφέρεται ή μνήμη του. (Ίσως είναι ο ίδιος μ\' αυτόν τής 13ης Μαρτίου).


Η ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΑ ή Νεομάρτυς
Μαρία ή καλλιπάθενος Νεομάρτυς, ή επονομαζόμενη Μεθυμοπούλα, έγεννήθη από γονείς ευσεβείς, εις τι χωρίον της επαρχίας Μεραμβέλου της Κρήτης, Κάτω Φουρνή όνομαζόμενον. Ταύτης της μακαριάς ηράσθη χωροφύλαξΤουρκαλβανός, την οποίαν προσεπάθει να προσέλκυση εις έρωτα αύτοϋ και λαβή αυτήν ως σύζυγον, επομένως δε έξισλαμίση αυτήν. Αλλ\' ή σωφρονεστάτη νεάνις και πιστή προς την πίστιν του Ιησού Χριστού, όταν κατά τύχη έβλεπεν αυτόν, διότι εκείνος έσπευδε προς συνάντήσιν αυτής, όταν άντελαμβάνετο ότι αυτή έξήρχετο της οικίας προς οίκιακήν ύπήρεσίαν, αυτή, λέγω, ή μακαριά τόσον άπεστρέφετο αυτόν, ως να έβλεπε άποτρόπαι-όν τίνα δαίμονα, αν και ο μιαρός εκείνος έδείκνυεν εις αυτήν συμπάθειαν και προσεπάθει δια κολακειών και υποσχέσεων στολισμών και πλούτου και άλλων απείρων αγαθών, να έλκυση αυτήν εις την άγάπην του. Τουναντίον, αυτή ή μακαριά έμίσει και άπεστρέφετο αυτόν και τα αγαθά αύτοϋ ως κακούργον και άγριον Τούρκον. ο δε αιμοβόρος και απάνθρωπος εκείνος, αφού προσεπάθησε πολλάκις ίνα φέρει αυτήν εις την γνώμην του και δεν ήδυνήθη, άπεφάσισεν όπως την έκδικηθή ο κακούργος δια των όπλων, τα όποια έφερεν ως χωροφύλαξ. Όθεν μίαν των ήμερων εύρων αυτήν επάνω εις δένδρον μωρέας, πλησίον του χωρίου της, εις την οποίαν έσύναζε φύλλα προς διατροφήν μεταξοσκωλήκων, εξήγαγε το όπλον του και πυροβόλησε κατά της αγνής νεανίδος, ή δε σφαίρα διεπέρασεν αυτής την καρδίαν, την οποίαν δεν ήδύνατο να υπόταξη δια των απατηλών κολακειών αύτοϋ. Και ούτως ή μακαριά, πίπτουσα από κλώνου εις κλώνον του δένδρου, ως πτηνόν το όποιον ρίπτει ο κυνηγός από το δένδρον, έπεσεν άπνους, επειδή δεν εδέχθη τον σατανικόν έρωτα του απάνθρωπου εκείνου Αλβανού (έν έτει 1826).
Σ.Ε. Κατά τας πρώτος ημέρας του Μαΐου, χωρίς όμως να καθορίζεται επακριβώς εν ποία, αναγράφεται εν τω Νέω Μαρτυρολογίω του Γερασίμου Λουκάκη (Αθήναι 1905) και το παραπάνω Μαρτύριον
[b][font=arial]Χωρίς στρουμφάκι, δεν γίνεται δουλειά εδώ μέσα![/font][/b]