Ερλωτηση προς τους Γιαννιώτες και όλα τα μέλη του φόρουμ

Started by staboz, 03 December, 2007, 11:50:54 PM

Previous topic - Next topic

staboz

:tease:


Όποιος Γιαννιώτης* βρεί από ποιό ναό είναι παρμένη αυτή η φωτογραφία και ανακαλύψει ένα βαθύτερο νόημα στην εικόνα, νόημα που την κάνει να ξεχωρίζει από όλες τις άλλες που παριστάνουν το ίδιο θέμα, θα έχει από μένα ένα καλό Χριστουγεννιάτικο δώρο, όποιο θέλει, μέχρι 100 Ευρώ.
                            Στ.



*Συμπληρώνω: Και κάθε μέλος του Φόρουμ.
Ρωμ. ε΄6-10

Βασιλείου Μάριος

[b][font=arial]Χωρίς στρουμφάκι, δεν γίνεται δουλειά εδώ μέσα![/font][/b]

staboz

Οι κυρίες του Φόρουμ μπορούν να απαντήσουν μόνο στη δεύτερη ερώτηση...
Και άν απαντήσουν σωστά, δικαιούνται όλο το δώρο!
Ρωμ. ε΄6-10

arhaggelos

Δεν μπορώ να καταλάβω και πολλά γιατί η ποιότητα της εικόνας δε με βοηθάει και πολύ.
Κρατά κάτι στο αριστερό του χέρι ο άγιος ιωάννης;;;
Αν ναι, τότε θα είναι Το Σώμα Του Κυρίου. Αυτό με παραπέμπει
1: στη λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του αδελφοθέου (που σώμα και αίμα μεταλαμβάνονται ξεχωριστά. Ο πιστός δεν κοινωνεί με \"λαβίδα\", αλλά πέρνει Το Σώμα Του Κυρίου στα χέρια του και το τρώγει  και πίνει Το Αίμα Του απ\'ευθείας απο το Άγιο Ποτήριο)
2: Ο άμεσος συνειρμός που έκανα όταν την είδα είναι...το μυστήριο της χειροτονίας. Γράφει πάνω απο τον Άγιο Ιωάννη \"Απόστολος\", δηλαδή αποστέλει ο Χριστός τους μαθητές του να κηρύξουν το χαρμόσυνο μήνυμα στην οικουμένη και τους εξουσιοδοτεί με χειροτονία (αντι αυτού), ως τύποι Χριστού και εις τόπον Χριστού

Μπορεί να κάνω και λάθος, αλλά...κάτι μου θυμίζει η αγιογραφία αυτή...πρέπει να βρίσκεται στην κόγχη του Ιερού, στον Ιερό Ναό Κοίμησης της θεοτόκου Αρχιμανδρειού, ε;

staboz

Σωστά, είναι στο ιερό του Αρχιμανδρειού, γι᾿ αυτό εξήρεσα τις κυρίες από το σκέλος αυτό του ερωτήματος.
Ως προς το ουσιαστικό ερώτημα όμως για το βαθύτερο νόημα της εικόνας έπεσες μίλλια μακριά.
Όχι δεν κρατάει κάτι στο χέρι του ο άγιος Ιωάννης.

Κάνε μιά προσπάθεια ακόμα. 100 ευρουδάκια είναι αυτά!!!
Μην διαπρέπεις μόνο στα χαζοτράγουδα του Τube...
                 Στ.
Ρωμ. ε΄6-10

staboz

Βάζω και την αντίστοιχη της άλλης πλευράς για να διευκολύνω:





Και ακόμη εξηγώ: Ο εικονογραφικός αυτός τύπος αναπαριστά τη Θεία Κοινωνία των μαθητών του Κυρίου και αγιογραφείται στην κεντρική κόγχη του ναού, πίσω ακριβώς από την Αγία Τράπεζα. Δεξιά όπως κοιτάζουμε είναι η κοινωνία του Αίματος από το Άγιο Ποτήριο, που το προσφέρει ο ίδιος ο Κύριος (η πρώτη εικόνα που έβαλα)· αριστερά η κοινωνία του Σώματος, πάλι από τα χέρια του Κυρίου (η δεύτερη εικόνα).
Σε όλους σχεδόν τους αγιογραφημένους ναούς θα δείτε αυτήν την παράσταση. Μάλιστα συνήθως αγιογραφούνται να κοινωνούν οι δύο πρωτοκορυφαίοι Πέτρος και Παύλος, παρόλο που ο απόστολος Παύλος δεν ήταν βέβαια παρών στον Μυστικό Δείπνο. Σ᾿ αυτή την περίπτωση γίνεται συμπύκνωση του χρόνου. Αυτό που συνήθως ονομάζουμε λειτουργικός χρόνος. Εδώ ο βορειοηπειρώτης αγιογράφος δεν βάζει τον απόστολο Παύλο, αλλά τον Πέτρο και τον Ιωάννη.

Η αγιογράφησή του όμως έχει κάτι ξεχωριστό, κάτι που μέχρι σήμερα δεν το έχω δεί πουθενά αλλού και το οποίο εκφράζει νόημα πνευματικό βαθύτατο και συγκλονιστικό!

Το νόημα είναι, επαναλαμβάνω, πνευματικό, δηλαδή διδακτικό, όχι γνωσιολογικό, που σημαίνει ότι ο καθένας ανεξαρτήτως του άν έχει θεολογικές γνώσεις, μπορεί να το παρατηρήσει. Λίγη προσοχή χρειάζεται μόνο...

Άντε λοιπόν!


ΥΓ. Η παράσταση είναι κατασκότεινη από τις καπνιές και μόνο με πολλή επεξεργασία μπόρεσε να βγεί αυτό το αποτέλεσμα. Πάντως το νόημα για το οποίο μιλάω δεν παρεμποδίζεται από την κακή κατάσταση της εικόνας.
Ρωμ. ε΄6-10

staboz

Είχα βάλει την ερώτηση προς Γιαννιώτες, επειδή μόνο αυτοί θα μπορούσαν να ξέρουν πού βρίσκεται η παράσταση. Τώρα όμως που απαντήθηκε το πρώτο σκέλος, η ερώτηση μένει προς απάντηση στο ουσιαστικό της σκέλος από όλους, όπου κι άν βρίσκονται.
                                 Στ.
Ρωμ. ε΄6-10

ρωμηός

Το ότι η φωτογραφία προέρχεται από την κόγχη του ιερού βήματος του Αρχιμανδρειού το κατάλαβα και γω. Πάντως, να γνωρίζετε κ. Στάμποζ, ότι ήδη πραγματοποιούνται εργασίες στην κόγχη του ιερού βήματος, για καθαρισμό των αγιογραφιών. Ο Αγιογράφος είπατε είναι Βορειοηπειρώτης;;; Πάντως δεν είναι ο ίδιος αγιογράφος που έχει κάνει και τον μεγαλύτερο μέρος του ναού, καθώς νομίζω ότι η κόγχη και ορισμένα ακόμη τμήματα, είχαν παλαιότερες αγιογραφίες επάνω τις οποίες δεν τις πείραξαν.

Όσον αφορά στην αποκρυπτογράφηση του πνευματικού μυνήματος της παράστασης, ίσως θα βοηθούσε να μας στέλνατε μια αντίστοιχη παράσταση της Θείας Κοινωνίας, για να δούμε διαφορές. Αν πάλι αυτό δεν παίζει ρόλο, μήπως η κεκλιμένη (δεν ξέρω αν το γράφω σωστά) στάση του Κυρίου παίζει κάποιο ρόλο;

Πάντως, όπως και να χει, μη μας δώσετε αμέσως απάντηση. Αφήστε να το ψάξουμε ή καλύτερα αφήστε να το ψάξουμε, δίδοντάς μας μικρές βοήθειες (όχι του στυλ επικεντρώστε την προσοχή σας εκεί...αλλά ξεκινώντας τις βοήθειες από την ναντίθετη πλευρά του πνευματικού μηνύματος...τι λέτε;)

staboz

QuoteΟ Αγιογράφος είπατε είναι Βορειοηπειρώτης;;;
Έτσι μου είχε πεί ο π. Δημήτριος Αργυρός. Και πάντως χαίρομαι πολύ που ξεκίνησαν εργασίες καθαρισμού.
Για τα υπόλοιπα θα επανέλθουμε.
Ρωμ. ε΄6-10

arhaggelos

Quote from: staboz
QuoteΟ Αγιογράφος είπατε είναι Βορειοηπειρώτης;;;
Έτσι μου είχε πεί ο π. Δημήτριος Αργυρός. Και πάντως χαίρομαι πολύ που ξεκίνησαν εργασίες καθαρισμού.
Για τα υπόλοιπα θα επανέλθουμε.
Προς στιγμή με βάλατε σε πειρασμό να τον ρωτήσω, αλλά το μετάνοιωσα...θα μου δώσει σφαλιάρα :chair: αν του πω οτι υπάρχει χρηματικό έπαθλο

ρωμηός

Πάντως από ένα πρόχειρο ψάξιμο σε παρόμοιες αγιογραφίες, βρήκα μόνο αυτή τη διαφορά. Για παράδειγμα σας δείχνω τρεις ανάλογες εικόνες - αναπαραστάσεις:

1η:

2η:

3η:

Παρατηρώ δηλαδή αντιστροφή των \"στάσεων\". Ο Κύριος στις 3 αυτές αγιογραφίες ίσταται ευθυτενής και προσφέρει τα Δώρα. Οι δε μαθητές κλίνουν από σεβασμό το σώμα τους και στρέφονται προς τον Κύριο. ΣΤην περίπτωση του Αρχιμανδρειού βλέπω τον Κύριο να κλίνει και τείνει προς το μαθητή, ο οποίος στέκεται ευθυτενής και περιμένει τον Κύριο να έλθει προς αυτόν. Ίσως να είναι και εντελώς άσχετη η παρατήρησή μου...

ρωμηός

Quote from: arhaggelosΠρος στιγμή με βάλατε σε πειρασμό να τον ρωτήσω, αλλά το μετάνοιωσα...θα μου δώσει σφαλιάρα :chair: αν του πω οτι υπάρχει χρηματικό έπαθλο
Επ!!! Δεν επιτρέπονται σκονάκια!!! Σκανταλιάρη!!!

arhaggelos

Quote from: romiosμήπως η κεκλιμένη (δεν ξέρω αν το γράφω σωστά) στάση του Κυρίου παίζει κάποιο ρόλο;
Νομίζω πως παίζει κάποιο ρόλο...Η επιγραφή στο πάνω μέρος της αγιογραφείας λέει:

Ράβδος εκ της ρίζης Ιεσσαί
και άνθος εξ αυτής Χριστέ εκ της Παρθένου ανεβλάστησας,
εξ όρους ο αινετός κατασκίου δασέος,
ήλθες σαρκωθείς εξ απειράνδρου, ο άυλος και Θεός.

Δόξα τη δυνάμει σου Κύριε.

(Δ\' Ωδή του Κανόνα των Χριστουγέννων)

Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης ερμηνεύοντας αυτόν τον ύμνο στο Εορτοδρόμιόν του γράφει για την φράση του προφήτη Αββακούμ:
\"Βουνό πυκνόδεντρο και σκιερό είναι η Θεοτόκος. Και λέγεται μεν βουνό διότι όπως το βουνό και ο λόφος ούτε οργώνεται, ούτε καλλιεργείται, ούτε σπέρνεται από ανθρώπους, αλλά από μόνο του και χωρίς καλλιέργεια βλαστάνει τα υψηλά δέντρα και τα χαμόκλαδα και το χορτάρι, έτσι και η Θεοτόκος χωρίς σπορά και καλλιέργεια βλάστησε τον Κύριον μας Ιησού Χριστό, σαν δέντρο μεν ψηλό για το ύψος της Θεότητος και σαν χαμόκλαδο για την ταπεινότητα της ανθρωπίνης φύσεως και σαν χόρτο γιατί τρέφει αυτούς που πιστεύουν σε Αυτόν. Και πυκνόδεντρο βουνό λέγεται διότι σίδηρος (πονηρός λογισμός) δεν ανέβηκε σε αυτήν, αυτός που δημιουργεί σκουριά (μολυσμό και φθορά σαρκικού πάθους), ούτε χέρι ανθρώπινο για να κόψει την παρθενία της. Όπως στο πυκνόδεντρο βουνό δεν μπαίνει τσεκούρι ούτε ανθρώπινο χέρι κόβει τα ξύλα του εξαιτίας της μεγάλης πυκνότητάς του.\"
Προφανώς καταδεικνύεται η ταπεινότητα με την κλίση του σώματος. Τρέφει στοργικά τους μαθητές (γιατί τρέφει αυτούς που πιστεύουν σε Αυτόν) δίδοντάς τους το σώμα του και το αίμα του.

ρωμηός

Quote from: arhaggelosΤρέφει στοργικά τους μαθητές (γιατί τρέφει αυτούς που πιστεύουν σε Αυτόν) δίδοντάς τους το σώμα του και το αίμα του.
Δεν ξέρω, πάντως κι εγώ προς τα κει προσανατολίζομαι. Ιδίως, η στάση του Κυρίου δηλώνει \"κίνηση\", ερχεται αυτός πρώτος και μας πλησιάζει. Δεν είναι εδώ ο απρόσιτος, που περιμένει τους μαθητές, αλλά κάπως σα να πηγαίνει αυτός προς τους μαθητές...Μια επικίνδυνη φράση: Σα να ζητιανεύει τη σωτηρία μας!

Βέβαια πάλι (το πιθανότερο) είναι να μπρουρδολογούμε...!!!

arhaggelos

Quote from: romiosΒέβαια πάλι (το πιθανότερο) είναι να μπρουρδολογούμε...!!!
κλασικά!!!

arhaggelos


arhaggelos


ρωμηός

Quote from: arhaggelosΩΧ, μπήκε ο Στάμποζ...... :)
Φυλαχτείτε οι θολολογιζοντες παππούδες (αρχάγγελος - ρωμηός)!!!!

arhaggelos

Quote from: romios
Quote from: arhaggelosΩΧ, μπήκε ο Στάμποζ...... :)
Φυλαχτείτε οι θολολογιζοντες παππούδες (αρχάγγελος - ρωμηός)!!!!
ΩΧ, βγήκε ο Στάμποζ...... :(

staboz

Ρωμηέ, υποκλίνομαι στη μεγαλωσύνη σου!!!!!!!
Μπορείς να προσθέσεις και λίγα ακόμη, αλλά την ουσία την έπιασες και μάλιστα από την πρώτη στιγμή.
Απλώς στη συνέχεια την ολοκλήρωσες.
Βέβαια ίσως ήταν λάθος η ώρα που έβαλα την εικόνα, διότι οι περισσότεροι δεν πρόλαβαν ακόμα να μπούν, αλλά η πραγματικότητα είναι αναμφισβήτητη. Κέρδισες επάξια και καθαρά! Αναγνωρίζω βέβαια και τη συμμετοχή του Αρχάγγελου. Αρκετά καλή η προσπάθειά του! Νομίζω δικαιούται ένα 20-30%.

Περιμένω να μου πείτε, τί δώρο θέλετε και πώς θα το παραλάβετε. 100€!!!

Κάποια στιγμή θα γράψω και εγώ δυό λόγια για το νόημα που σωστά εντοπίσατε.
                              Στ.
Ρωμ. ε΄6-10

arhaggelos

Μράβο παππού, άντε τυχερέ δε θα περιμένεις στο ΙΚΑ τώρα για γιατρό, θα πας έξω.... , να κάνεις κι εσύ Χριστούγεννα σαν (γέρος) άνθρωπος
χο χο χο

ρωμηός

Quote from: stabozΡωμηέ, υποκλίνομαι στη μεγαλωσύνη σου!!!!!!!
Μπορείς να προσθέσεις και λίγα ακόμη, αλλά την ουσία την έπιασες και μάλιστα από την πρώτη στιγμή.
Απλώς στη συνέχεια την ολοκλήρωσες.
Βέβαια ίσως ήταν λάθος η ώρα που έβαλα την εικόνα, διότι οι περισσότεροι δεν πρόλαβαν ακόμα να μπούν, αλλά η πραγματικότητα είναι αναμφισβήτητη. Κέρδισες επάξια και καθαρά! Αναγνωρίζω βέβαια και τη συμμετοχή του Αρχάγγελου. Αρκετά καλή η προσπάθειά του! Νομίζω δικαιούται ένα 20-30%.

Περιμένω να μου πείτε, τί δώρο θέλετε και πώς θα το παραλάβετε. 100€!!!

Κάποια στιγμή θα γράψω και εγώ δυό λόγια για το νόημα που σωστά εντοπίσατε.
                              Στ.
Καλά αυτό θα το εκτυπώσω και θα το κορνιζάρω!!!! Δεν παίρνεις δα κι εύκολα εύσημα από τον Στάμποζ (γνωστός και ως Δρακουμέλ!!! :mua:

Πάντως σοβαρά τώρα...κάποιος πρέπει να τα προσέχει αυτά πολύ για να εντοπίζει τέτοιες \"πνευματικές αποχρώσεις\" π.χ. εγώ ο ταλαίπωρος από 4η δημοτικού στο ιερό του Αρχιμανδρειού δεν μου έκανε ποτέ εντύπωση αυτό!!!! Δυστυχώς κ. Στάμποζ δεν μπορώ να πω περισσότερα για το θέμα...αναμένουμε από εσάς...

staboz

Πραγματικά το επίτευγμα του αγιογράφου στο Αρχιμανδρειό είναι απίστευτο. Μπόρεσε με πρωτότυπο και μοναδικό τρόπο να εκφράσει με την εικονογραφία αυτό που αποτελεί την ουσία του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας. Ότι δηλαδή η κίνηση - κίνηση υπέρτατης αγάπης - γίνεται από τον Κύριο και Θεό μας, και όχι από μάς. Αυτός λοιπόν είναι που ποθεί  να κοινωνήσουμε το Σώμα και το Αίμα Του. Αυτός σκύβει, σπεύδει, κυριολεκτικά δεν μπορεί να συγκρατηθεί, προκειμένου να μας προσφέρει τον Εαυτό του και να ενωθεί μαζί μας αιώνια.
Και εμείς μένουμε όρθιοι, ακίνητοι. Είναι τόσο λίγη και μικρή η αγάπη μας μπροστά στην άπειρη δική Του. Και μιλάμε για των Αποστόλων την αγάπη!
Όσο για μάς τους άλλους, τί να πεί κανείς! Αλλού βρίσκεται η καρδιά μας. Άλλα επιθυμεί. Σε άλλα προσφέρεται.

Βλέποντας κανείς αυτό το έργο δεν μπορεί παρά να θυμηθεί τα λόγια του Χριστού κατα τον Μυστικό Δείπνο: \"Επιθυμία επεθύμησα τούτο το πάσχα φαγείν μεθ᾿ ημών πρό τού με παθείν\"! Επιθυμία δυνατή, μεγάλη, φλογίζει την καρδιά του Δημιουργού να ενωθεί με τα πλάσματά Του!

Επιθυμία επεθύμησα!
\"Αυτός ημών ηράσθη πρώτος. Ημών εχθρών και πολεμίων υπαρχόντων. Και ουκ ηράσθη μόνον, αλλά και ενεπαίχθη και εμαστίχθη και εραπίσθη και εν νεκροίς ελογίσθη και δια πάντων τούτων τον περί ημάς αυτού παρέστησεν έρωτα\" (Ιερού Φωτίου... Το παραθέτω από μνήμης).
Αυτός μας ερωτεύτηκε πρώτος!
Τί φοβερός λόγος!

Να τί πέτυχε να εκφράσει με σχήματα και χρώματα ο αγιογράφος του Αρχιμανδρειού.
Εμένα αυτή η εικόνα με συνεκλόνισε. και κάθε φορά που ήμουν μέσα στο ιερό του Αρχιμανδρειού δεν χόρταινα να την κοιτάζω με έκσταση, θαυμασμό και πόνο. Έκσταση και θαυμασμό για την αγάπη του Θεού.
Και πόνο αφόρητο για τη δική μου αδιαφορία, ψυχρότητα και αναισθησία.

Άς είναι αναπαυμένη η μακαρία ψυχή του άγνωστου αγιογράφου, και άς απολαμβάνει αιώνια την αγάπη του Δημιουργού μας, που τόσο παραστατικά ζωγράφισε προς χάρη μας!
                        Στ.
Ρωμ. ε΄6-10

ρωμηός

Η περιγραφή αυτή μου θύμισε τη σκηνή από την επιστροφή του ασώτου. Μια λεπτομέρεια, όπως την είχα περιγράψει σ\' ένα παλαιότερο άρθρο μου!

«Έτι δε αυτού μακράν απέχοντος είδεν αυτόν ο Πατήρ αυτού και ευσπλαγχνίσθη. Και δραμών επέπεσεν επί τον τράχηλον αυτού και κατεφίλησεν αυτόν».  Η αγάπη του Πατρός είναι ασυγκράτητη και μόνο στην εκ του μακρόθεν θέα του επιστρέφοντος υιού του.

 «Δραμών επέπεσεν επί τον τράχηλον αυτού». Συνταρακτική η εικόνα. Το «πάθος» της ερωτικής εκστάσεως του Θεού καθιστά επείγουσα και ασταμάτητη («δραμών») και σφοδρή  («επέπεσεν») την κίνηση Του μέχρι τον τελικό εναγκαλισμό αγαπώντος και αγαπωμένου.

staboz

Περιμένω ακόμα...
Εννοώ για το δώρο των 100 €!
Η προσφορά δεν ήταν λογοπαίγνιο!
                Στ.
Ρωμ. ε΄6-10