News:

Η Συνευωχία ξανά στο Διαδίκτυο

Main Menu

Recent posts

#1
«Γρηγορίου Νύσσης: Ἄξιόν σοι τῆς σπορᾶς τὸ θέρος. Πικρίαν ἔσπειρας; Δρέπου τὰ δράγματα. Τὸ ἀνηλεὲς ἐτίμησας; Ἔχε ὅπερ ἡγάπησας. Ἔφυγες τὸν ἔλεον; Φεύξεταί σε ὁ ἔλεος. Ἐβδελύξω πτωχόν; Βδελύξεταί σε ὁ δι' ἡμᾶς πτωχεύσας.»

«Τοῦ Γρηγορίου Νύσσης: Ὁ θερισμὸς εἶναι ἀντάξιος τῆς σπορᾶς. Ἔσπειρες πίκρα; Θέρισε τὰ στάχυα της. Ἀγάπησες τὴν σκληρότητα; Πάρε αὐτὸ ποὺ ἀγάπησες. Ἀπέφυγες τὴν εὐσπλαχνία; Θὰ σὲ ἀποφύγει κι αὐτή. Σιχάθηκες τὸν φτωχό; Θὰ σὲ σιχαθεῖ Ἐκεῖνος ποὺ ἔγινε φτωχὸς γιὰ χάρη μας.»

(Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ,  Κεφάλαια Θεολογικά, ἤτοι Ἐκλογαὶ ἐκ διαφόρων βιβλίων τῶν τε καθ' ἡμᾶς καὶ τῶν θύραθεν, Λόγος ΜΕ΄ Περὶ μελλούσης κρίσεως, Ε.Π.Ε. Φιλοκαλία τ. 15Ε, σελ. 340).
#2
«Μουσωνίου: Οὐκ ἔστι τὴν ἐνεστηκυῖαν ἡμέραν καλῶς βιῶναι, μὴ προθέμενον αὐτὴν ὡς ἐσχάτην βιῶσαι.»

«Τοῦ Μουσωνίου: Δὲν γίνεται νὰ ζήσεις καλὰ καὶ ὅπως πρέπει τὴν παροῦσα ἡμέρα, ἂν δὲν ἔχεις τὴν πρόθεση νὰ τὴν ζήσεις σὰν νὰ εἶναι ἡ τελευταία σου.»


(Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ,  Κεφάλαια Θεολογικά, ἤτοι Ἐκλογαὶ ἐκ διαφόρων βιβλίων τῶν τε καθ' ἡμᾶς καὶ τῶν θύραθεν, Λόγος ΛΣΤ΄ Περὶ θανάτου, Ε.Π.Ε. Φιλοκαλία τ. 15Ε, σελ. 292).
#3
Στὸν ἀντίποδα...

«Βασιλείου: Λίχνη γαστήρ, ἡ αεὶ ἀπαιτοῦσα καὶ μηδέποτε λήγουσα... Ὅταν ἐμπλησθῇ, περὶ ἐγκρατείας φιλοσοφεῖ· ὅταν διαπνευσθῇ, ἐπιλανθάνεται τῶν δογμάτων»

«Τοῦ Μεγάλου Βασιλείου: Ἀχόρταγη εἶναι ἡ κοιλιά, ποὺ πάντοτε ἀπαιτεῖ καὶ ποτὲ δὲν σταματά. Σὰν εἶναι χορτάτη, φιλοσοφεί γιὰ τὴν ἐγκράτεια, ὅταν ὅμως χωνέψει, ξεχνᾶ τῖς φιλοσοφίες της»


(Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ,  Κεφάλαια Θεολογικά, ἤτοι Ἐκλογαὶ ἐκ διαφόρων βιβλίων τῶν τε καθ' ἡμᾶς καὶ τῶν θύραθεν, Λόγος ΚΖ΄ Περὶ ἀκρασίας καὶ γαστριμαργίας, Ε.Π.Ε. Φιλοκαλία τ. 15Ε, σελ. 242).
#4
«Τέκνον, ἀντιλαβοῦ ἐν γήρᾳ πατρός σου, καὶ μὴ λυπήσῃς αὐτὸν ἐν τῇ ζωῇ αὐτοῦ·  κἂν ἀπολείπῃ σύνεσιν, συγγνώμην ἔχε καὶ μὴ ἀτιμάσῃς αὐτὸν ἐν πάσῃ ἰσχύϊ σου. Ἐλεημοσύνη γὰρ πατρὸς οὐκ ἐπιλησθήσεται, καὶ... ὡς εὐδία ἐπὶ παγετῷ, οὕτως ἀναλυθήσονταί σου αἱ ἁμαρτίαι»


«Παιδί μου, βοήθησε τὸν πατέρα σου στα γηρατειά του καὶ μὴν τὸν στεναχωρέσεις στή ζωή αὐτή. Κι ἂν ἀκόμα χάσει τὴ σύνεσή του, δεῖξε κατανόηση προσπαθώντας μὲ ὅλη τὴ δύναμή σου νὰ μὴν τὸν προσβάλλεις. Διότι ἡ ἐλεημοσύνη πρὸς τὸν πατέρα δὲν θα λησμονηθεῖ καὶ ὅπως στὴν λιακάδα ὁ πάγος, ἔτσι θὰ ἀφανισθοῦν οἱ ἁμαρτίες σου».

(Σοφία Σειράχ, 3, 12-14)
#5
Πνευματικά θέματα & Κείμενα / Αἰδώς
Last post by ρωμηός - 16 March, 2024, 10:16:33 AM
«Ὄντως αἰδοῦς οἰχομένης ἐκ ψυχῆς, ὁρμαθὸς ἅπας ἀντεισάγεται κακῶν· ἔξω γὰρ ἑαυτοῦ γεγονὼς ὁ τὴν αἰδῶ παρωσάμενος οὐδ' ὅ,τι πράττει οὐδ' ὅ,τι λέγει συνίησιν αὐτὸς αὑτόν.»

«Ὄντως, σὰν φύγει ἀπὸ τὴν ψυχὴ ἡ αἰδώς, ἀντ' αὐτῆς εἰσέρχεται πλῆθος κακῶν· διότι ὁ ἄνθρωπος ἐκεῖνος ποὺ ἀπομακρύνει ἀπὸ μέσα του τὴν ντροπή, εἶναι σὰν νὰ βγαίνει ἐκτὸς ἑαυτοῦ καὶ δὲν ἀντιλαμβάνεται οὔτε τί πράττει οὔτε τί λέει αὐτὸς ὁ ἴδιος»


Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ,  Πρὸς τὸν ἱερώτατον καὶ τὰ θεῖα σοφὸν Μητροπολίτην Αἴνου κυρ Δανιήλ, Ε.Π.Ε., τ. 4, σελ. 178.
#6
«Λουκιανοῦ:

Γῆς ἐπέβην γυμνός, γυμνὸς δ' ἐπὶ γαῖαν ἄπειμι,
καὶ τί μάτην μοχθῶ, γυμνὸν ὁρῶν τὸ τέλος;
»

«Τοῦ Λουκιανοῦ:

Στὴ γῆ ἦρθα γυμνὸς καὶ γυμνὸς πηγαίνω στὴ γῆ,
καὶ γιατὶ κοπιάζω μάταια, ἀφοῦ βλέπω γυμνὸ τὸ τέλος;»

(Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ,  Κεφάλαια Θεολογικά, ἤτοι Ἐκλογαὶ ἐκ διαφόρων βιβλίων τῶν τε καθ' ἡμᾶς καὶ τῶν θύραθεν, Λόγος ΙΒ΄ Περὶ πλούτου καὶ πενίας καὶ φιλαργυρίας, Ε.Π.Ε. Φιλοκαλία τ. 15Ε, σελ. 130).
#7
Περὶ Κολακείας:

• «Κρεῖσσον ἀνδρὸς ἐλέγχοντος, ὑπὲρ ἄλλου κολακεύοντος» - «Καλύτερος εἶναι ἐκεῖνος ποὺ ἐλέγχει ἀπὸ κάποιον ἄλλον ποὺ κολακεύει»
 
• «Κλήμεντος: Νόσος φιλίας ἡ κολακεία» - «Τοῦ Κλήμεντα: Ἡ κολακεία εἶναι ἡ ἀρρώστεια τῆς φιλίας»

• «Διογένης ἐρωτηθείς, Τί τῶν θηρίων κάκιστα δάκνει; ἔφη· Τῶν μὲν ἀγρίων συκοφάντης, τῶν δὲ ἡμέρων κόλαξ» - «Ὅταν ρώτησαν τὸν Διογένη ποιὸ θηρίο δαγκώνει χειρότερα, εἶπε· Ἀπὸ τὰ ἄγρια ὁ συκοφάντης κι ἀπ' τὰ ἡμερα ὁ κόλακας»

(Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ,  Κεφάλαια Θεολογικά, ἤτοι Ἐκλογαὶ ἐκ διαφόρων βιβλίων τῶν τε καθ' ἡμᾶς καὶ τῶν θύραθεν, Λόγος ΙΑ΄ Περὶ κολακείας, Ε.Π.Ε. Φιλοκαλία τ. 15Ε, σελ. 110-114).

#8
«Πλουτάρχου: Ἅπαντα δόκει ποιεῖν, ὡς μηδένα λήσων. Καὶ γὰρ ἂν παραυτίκα κρύψῃς, ὕστερον ὀφθήσῃ»

«Νὰ κάνεις τὰ πάντα πιστεύοντας ὅτι δὲν θὰ ξεφύγεις τὴν προσοχὴ κανενός. Γιατί, ἂν τὸ κρύψεις προσωρινά, ἀργότερα θὰ φανερωθεῖ»

Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ,  Κεφάλαια Θεολογικά, ἤτοι Ἐκλογαὶ ἐκ διαφόρων βιβλίων τῶν τε καθ' ἡμᾶς καὶ τῶν θύραθεν, Λόγος Α΄ Περὶ βίου ἀρετῆς καὶ κακίας, Ε.Π.Ε. Φιλοκαλία τ. 15Ε, σελ. 18
#9
«Διὸ καὶ δρόσῳ καὶ ὕδατι τὰ θεῖα καὶ νοητὰ λόγια τὴν ζωηγόνον αὐτῶν ὡς ἐν ὕδατι δύναμιν, καὶ αὐξητικὴν ὡς ἐν γάλακτι καὶ ἀναζωτικὴν ὡς ἐν οἴνῳ καὶ καθαρτικὴν ἄμα καὶ φρουρητικὴν ὡς ἐν μέλιτι. Ταῦτα γὰρ ἡ θεία σοφία δωρεῖται τοῖς προσιοῦσιν ἀφθόνων αὐτοῖς καὶ ἀνεκλείπτων εὐωχιῶν ἐπίρροιαν χορηγοῦσα καὶ ὑπερβλύζουσα. Τοῦτο δὴ τὸ ἀληθῶς εὐωχεῖν...»

«Γι' αὐτὸ τὰ θεῖα καὶ νοητὰ Λόγια (δηλαδὴ ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ μέσα ἀπὸ τὴν Ἁγία Γραφή) παρομοιάζονται μὲ δρόσο καὶ ὕδωρ, μὲ γάλα καὶ οἶνο καὶ μέλι. Μὲ ὕδωρ ἐξ αἰτίας τῆς ζωογόνου δυνάμεώς των, μὲ γάλα ἐξ αἰτίας τῆς αὐξητικῆς, μὲ οἶνο ἐξ αἰτίας τῆς ἀναζωογονητικῆς καὶ μὲ μέλι ἐξ αἰτίας τῆς καθαρτικῆς καὶ συντηρητικῆς συγχρόνως. Αὐτὰ εἶναι τὰ δῶρα ποὺ προσφέρει ἡ θεία σοφία σ' αὐτοὺς ποὺ ἔρχονται κοντά της, χορηγώντας τους ἄφθονες καὶ ἀδιάκοπες εὐωχίες, ποὺ ὑπερεκχειλίζουν. Αὐτὸ πραγματικὰ εἶναι ἡ ἀληθινή εὐτυχία».

(Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπαγίτου,  Ἐπιστολὴ Θ΄, Τίτῳ Ἱεράρχῃ , Ε.Π.Ε. Φιλοκαλία τ. 3, σελ. 548-550).

==================================================================================================
«τὸ τῆς εὐωχίας ὄνομα ὁ πατὴρ εἰς τὸ «εὖ ἔχειν» ἐτυμολογεῖ»


«Τὸ ὄνομα τῆς εὐωχίας ὁ πατέρας τὸ ἐτυμολογεῖ ἀπὸ τὸ "εὖ ἔχειν"».


Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ,  Σχόλια εἰς τὰς τοῦ ἁγίου Διονυσίου Ἀρεοπαγίτου ἐπιστολάς, Εἰς τὴν Ἐπιστολὴν Θ΄, Ε.Π.Ε. Φιλοκαλία τ. 15Δ, σελ. 474


#10
«Τῆς πίστεως ὁ φόβος υἱός, τῶν ἐντολῶν δὲ οὗτος νομεύς»

«Ὁ φόβος εἶναι υἱὸς τῆς πίστης καὶ αὐτὸς εἶναι βοσκὸς τῶν ἐντολῶν».

(Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ,  Ἕτερα Κεφάλαια, σμα΄, Ε.Π.Ε. Φιλοκαλία τ. 15Δ, σελ. 402).