Συνευωχία Ιδεών

Τέχνη - Πολιτισμός => Ζωγραφική - Αγιογραφία => Topic started by: staboz on 19 February, 2008, 12:48:45 PM

Title: Ilya Glazunof \"Ο τρίτος πετεινός\"
Post by: staboz on 19 February, 2008, 12:48:45 PM
ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΥ GLAZUNOF \"Ο ΤΡΙΤΟΣ ΠΕΤΕΙΝΟΣ\"


(http://i192.photobucket.com/albums/z267/cleardris/c5a1fa7c.jpg)


Ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε το έτος 1990.
Από την ονομασία του ήδη καταλαβαίνουμε ότι ο πίνακας μας παραπέμπει στην άρνηση του Πέτρου και το τρίτο λάλημα του πετεινού που τον έκανε να συνειδητοποιήσει την πτώση του και να μετανοήσει: \'\'εξελθών έξω ο Πέτρος, έκλαυσε πικρώς\"

Όμως ο ζωγράφος μεταφέρει το λάλημα εκείνο στην εποχή μας. Αὐτό το διαπιστώνουμε από δύο στοιχεία. Πρώτον από τα δυνατά φώτα της πόλης που έχει τοποθετήσει στο βάθος, δυνατότητα που δεν υπήρχε στις παλαιότερες εποχές. Και δεύτερον από τον ναό με το εντυπωσιακό καμπαναριό που τοποθετεί στην αριστερή πλευρά του πίνακα. Πρόκεται για Ορθόδοξο Ρωσικό ναό, γι᾿ αυτό παρατηρούμε τον σταυρό στον τρούλο του ναού και στην κορυφή του καμπαναριπού.

Υποθέτω θέλει να στείλει μήνυμα μετάνοιας στην εκκλησιαστική ηγεσία της Ρωσίας για την δειλία και τη συμβιβαστική τακτική που ακολούθησε κατά τη διάρκεια της κομμουνιστικής κυριαρχίας. Μιά τακτική που από τον Σολζενίτσυν είχε επικριθεί αυστηρότατα με την περίφημη επιστολή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής προς τον τότε Πατριάρχη της Μόσχας Ποιμένα. Πρέπει να ήταν κάποιο από τα έτη 1971-3, δεν θυμάμαι αυτή τη στιγμή ποιό ακριβώς. Ο Σολζενίτσυν έψεξε κυρίως το γεγονός ότι οι εκκλησιαστικές αρχές παρέδιδαν στην KGB τα ονόματα των παιδιών που βαπτίζονταν στην Εκκλησία. Αυτό αμέσως σήμαινε χαρακτηρισμό των γονιών ως εχθρών του καθεστώτος με τις αντίστοιχες συνέπειες.
                                    Στ.